(CS/Paris) Investeringen för tre år sedan var på 240 miljoner dollar, vilket värderade företaget till 15 miljarder dollar. Om Microsoft hade fått sin vilja igenom hade affären varit betydligt mer omfattande.

– Vi skulle gärna ha köpt Facebook, men Facebook var aldrig till salu, säger Fritz Lanman, strategichef på Microsoft under ett framträdande på webbkonferensen Le Web.

Fritz Lanman gav undvikande svar på frågan om 15 miljarder dollar i så fall hade varit priset på hela företaget. Klart är dock att det hade varit en utmärkt affär, förutsatt att Facebook skulle ha vuxit som det har gjort även efter ett uppköp. I dag värderas företaget till omkring 40 miljarder dollar.

– Det var en bra investering för företaget.

I dag, drygt tre år efter investeringen, talar han sig varm för ett nära samarbete mellan Facebook och Microsoft.

– Vi är störst klientplattformar, Facebook håller på att bli störst inom plattformar i molnet.

Facebook och Microsoft samarbetar i dag på flera sätt, bland annat genom att Microsofts sökmotor Bing finns integrerad på sajten.