(CS/Paris) I september 2009 gjorde Googles vd Eric Schmidt ett uppmärksammat uttalande. Företaget skulle köpa i snitt ett företag i månaden. Ett drygt år senare har löftet infriats. Vissa uppköp har varit stora, som när Google gav motsvarande fem miljarder kronor för mobilannonsföretaget Admob. Andra har varit mindre, med prislappar på några tiotals miljoner kronor.

– Det kommer bli totalt 40 affärer i år, säger Anil Hansjee, affärsutvecklingschef för Google i Europa.

På webbkonferensen Le Web i Paris berättar han vad som krävs för att Google ska få upp ögonen för ett startupföretag. Att knyta kontakter med stora företag tidigt i processen är ett tips.

– Man måste bygga upp partnerskap med framtida köpare. Det ger en smidigare övergång senare.

Även Anil Hansjee varnar för att starta teknikbolag med avsikten att senare sälja dem, men varnar särskilt för beslut som försvårar en senare försäljning, till exempel affärer som innebär att andra får rättigheter till delar av de immateriella rättigheterna.

– Det gäller att vara strategisk, säger han.

Många av Googles produkter härstammar från företag som Google har köpt upp. Men det är inte alltid tekniken Google är ute efter.

– För oss i de mindre uppköpen är människorna allt. Tekniken rör sig så snabbt att man inte vet vad de kommer jobba med.

– Många av affärerna vi gör kommer vi troligtvis ändå behöva göra om mycket av arkitekturen, så vi ser till hur företaget har löst problem med skalbarhet och om de har löst verkliga problem.