Tågtrafiken står stilla i stora delar av landet. Mitt i kaoset hände det som inte får hända för SJs it-stab: Webbplatsen slogs ut, sannolikt på grund av en enorm ökning av antalet besökare.

CS har kan med hjälp av uppgifter från webbövervakningsföretaget Keynote se att störningarna började redan på onsdagen. De förvärrades dock betydligt på torsdagen, då sajten till och från blev helt omöjlig att nå. Tidvis redovisas svarstider på upp till 16 sekunder, vilket är så långsamt att sajten kan betraktas som helt oanvändbar.

Vid 13-tiden gav SJ upp och skrotade den vanliga sajten. I stället hänvisas besökare till Trafikverkets webbplats för information om inställda och försenade tåg. Den ordinarie sajten kom senare under eftermiddagen tillbaka.

SJ samarbetar sedan tio år med norska EDB för driftstjänster. År 2008 förlängdes kontraktet med ytterligare tre år. Affären uppgavs då vara värd 350 miljoner kronor, vilket gör SJ till en betydande kund för EDB. Dessutom har SJ lagt ut applikationsdrift på Logica. Det är oklart vilken skikt i systemen som kollapsat under trycket.

– Det är ett katastrofscenario. Felsökning pågår på Logica, EDB och Fujitsu som också är inblandat. Det är mer trafik än vanligt, men sajten ska klara av det, säger Jan Fecko, cio på SJ till Computer Sweden.

SJs biljettsystem, och därmed viktiga delar av sajten, bygger på ett äldre stordatorsystem, byggt på 1990-talet. Inför julruschen släppte SJ alla gränser för förbrukning av datorkraft. Därmed ska resurserna skalas upp i förhållande till belastningen, kosta vad det kosta vill.

– Vi hade en liknande situation förra året och har dimensionerat efter det.

Övervakningsloggar från svenska Sitescanner visar på samma mönster. Störningarna började vid 10-tiden på förmiddagen och förvärrades senare under dagen.

– Vanligtvis ligger SJ stabilt på låga svarstider. Det är typiskt mönster för när det blir överbelastad. De går på knäna, säger Olle Bodelius, vd på Sitescanner.

Uppdatering: Vid 14:45 uppgav SJ att sajtens funktion hade återställts.

– Vi har fått kontroll över sajten igen, men vi kommer fortsätta felsöka, säger Jan Fecko.

Som en första åtgärd ändrades antalet tåg som visas efter en sökning från sex till fyra. Det minskar belastningen på de bakomliggande systemen och tycks ha varit tillräckligt för att webbplatsen skulle börja fungera igen.