Nordeas kunder i Danmark har drabbats av en trojan som via en bakdörr kommer åt information om kunden. Det betyder att kundernas pengar inte är helt säkra på nätbanken. Enligt chefen för svenska Nordeas nätbank, Ingemar Borelius, har inga svenska kunder drabbats.

– Trojaner innebär alltid risker. Vi vill inte peka på specifika hot, vi ger istället mer allmänna direktiv och uppmuntrar våra kunder att ha bra koll på sitt antivirusskydd, säger han.

Den danska säkerhetslösningen skiljer sig enligt Ingemar Borelius från den svenska som använder en e-kodlösning.

– Vi följer alltid hoten men vi tycker inte att det är motiverat att gå ut med en specifik varning som i Danmarks fall.

På Nordea Danmarks webbsida kan man läsa följande:

"Det är för tillfället ett virus i omlopp. Det ger hackare kontroll över din pc så att de kan se vad du gör. De kan också ta över förbindelsen till din nätbank"

Trojanen Carberp har varit känd sedan i höstas. Den infekterar Windows och samlar information om användaren. Den ska även kunna öppna en bakdörr på den infekterade datorn. Händelserna har lett till att danska Nordea går ut med en varning till nätbankens kunder.

På Nordeas danska sida ligger ett verktyg som söker igenom datorn efter Carberp. Om trojanen hittas måste nätbanken spärras och datorn ominstalleras, skriver banken.

– Trojaner dyker upp hela tiden. Det är ett gammalt fenomen och vi har lagt ner mycket arbete på att få ut generell säkerhetsinformation som våra kunder ska ta del av, säger Ingemar Borelius.

Han säger att kunderna borde ha ett uppdaterat antivirusskydd.
– Generellt kan man säga att en nätbank har hög säkerhet. Vi kan inte skydda kundens egen dator, vi måste luta på att virustillverkarna kan få fram verktyg som är effektiva.

It-säkerhetsexperten Per Hellqvist är överraskad att banken är så ärlig med problemen.

– Det är inte vanligt att bankerna gör så här. De vill helst inte tala om sårbarheter eller svagheter i sina system. I det här fallet verkar man kunna ta sig in via trojanen Carberp.