Efter det massiva abvrottet som drabbade Skype i förra veckan vet internettelefonitjänsten nu vad som orsakade felet.

I ett blogginlägg skriver Skypes cio Lars Rabbe att problemet orsakades av en bugg i en Windowsklient. Överbelastade supportservrar ledde till att användarna fick fördröjda meddelanden. De överbelastade servrarna hanterades inte på korrekt sätt av Windowsklienten och resultatet blev att versionen slutade att fungera.

Till en början klarade sig användarna av Skypes nyaste och äldre Windowsmjukvara (version 5.0.0.156 eller 4.0-versionerna). Det gjorde även användare på Mac, Iphone och som som använder Skype via tv:n. Men Windowsklienten fick till sist systemet att krascha.

Klienten 5.0.0.152 används av hälften av alla Skypeanvändare och problemen slog ut 25 procent av Skypes supernoder. De resterande 75 procenten fick då arbeta hårdare än vanligt samtidigt som många användare startade om sina kraschade Windowsklienter. Trafiken till supernoderna blev 100 gånger större än i vanliga fall under den här timmen, som i vanliga fall är timmen med mest trafik.