Samtliga sju anställda på Coldwood utvecklar, det finns inget dödkött på företaget. Ingen marknadsavdelning med key account managers. Ingen verksamhet förutom kärnverksamheten att utveckla spel som man låter andra företag mångfaldiga och distribuera.

– Jag utvecklar också när det behövs, säger Christopher Holmberg, vd på Coldwood i Umeå.

Började bra
När Christopher Holmberg berättar om den förra arbetsgivaren Daydream figurerar dålig försäljning och en diversifierad verksamhet i berättelsen.

På den tiden, från 2000 till 2003, fanns Daydream i Umeå. Under Christopher Holmbergs tid på företaget hette hans arbetsgivare först Daydream Entertainment och sedan Daydream Ventures.

– Daydream började bra, med två bra och mycket framgångsrika spel. Men när företaget kom in på börsen började man köpa in olika typer av, inte alltid sunda, företag, säger han.

Det handlade bland annat om ett företag som sysslade med trådlösa nätverk och om en operatör. Ganska långt i från kärnverksamheten spel.

Vad finns det mer för skillnader mellan Daydream för några år sedan och Coldwood nu?

– Vi tar hjälp av alla som vi stöter på. Vi åker och pratar med kunder för att kunna förstå hur efterfrågan ser ut.

Säg som det är
Christopher Holmberg och hans kumpaner hade ingen erfarenhet av att starta och driva företag när de startade Coldwood.

– Men vi fick hjälp med bidrag och praktiska saker i början.

Vad var det svåraste i början?

– Att veta var och hur man ska träffa folk och vad man ska säga till dem. Vi valde det norrländska sättet, att säga som det är.

Christopher Holmberg ångrar inte sina år på Daydream, även om han tycker att dess öde var bittert sett ur aktieägarnas perspektiv. Han förlorade själv pengar på optioner i Daydream.

– Men det var suveränt att få lära sig massor av saker och få betalt under tiden.

Han verkar dock ha svårt att komma över faktumet att Daydream misslyckades, trots att företaget sålde enorma 400 000 exemplar av de två första spelen som gavs ut.

– Daydream hade inte behövt gå omkull.

Alla hjälper till
Att ha verksamheten i Umeå ger flera fördelar för Coldwood.

Det blev inte minst tydligt när företaget startades. Grundarna fick starta eget-bidrag av en handläggare som trodde på det de gjorde.

– Jag känner folk i Norrköping som haft det betydligt tuffare, säger Christopher Holmberg.

Han berättar vidare att "alla hjälper till". Han nämner Umeå kommun och Centrum IT i Norra Sverige som exempel på det.

Fakta

Coldwoods första spel heter Ski Racing 2005 featuring Herman Maier. Det finns för pc, Xbox och Playstation 2.
I dag säljs det av Jowood i Österike, Tyskland och Schweiz.
Christopher Holmberg hoppas att det ska säljas i fler länder, inte minst i Sverige, i framtiden. "Just nu förhandlar vi om Ski Racing 2006", säger han.
Coldwood lämnar i princip i från sig en kopia av spelet, sedan tar Jowood hand om resten. Betalningen sker i form av ett förskott och om säljvolymen överskrider förskottsvolymen blir det mer pengar.