Konkurrensen har hårdnat i klädbranschen och det gör att kraven ökar på de anställda, organisationen, produkterna och hur kunderna hanteras. Det slår Tina Foghammar, vd på klädföretaget Twist & Tango, fast när CS träffar henne på huvudkontoret som inryms i en fin gammal lägenhet i Göteborg.

De senaste två åren har företaget genomgått stora förändringar för att växa. Det har lett till att företaget har över hälften av sin totala försäljning utomlands.

– Utmaningen är att nå ut till ännu fler. För det krävs att vi är lite bättre än konkurrenterna. Då måste helheten fungera och därför jobbar vi mycket med teamkänsla, vårt varumärke och ett tydligt fokus på ordning och reda.

Twist & Tango har en slimmad organisation med bara 16 anställda trots att företaget har återförsäljare i 16 länder och tillverkning i bland annat Kina och Indien. För att få det att fungera krävs en tydlig struktur och bra leverantörer som går att lita på och som följer de etiska regler som Twist & Tango har satt upp.

– Eftersom vi jobbar så nära underleverantörer och återförsäljare är det extra viktigt att vi är tydliga med det vi står för och vart vi vill, säger hon.

Webben har fått en allt mer central roll i marknadsföringen. För ett år sedan lanserade Twist sin nya grafiska profil och i samma veva gjordes strukturen på hemsidan om.

Därmed var grunden lagd för den webbutik som öppnades i mars förra året för den svenska marknaden. Sedan december är den även tillgänglig för länder inom EU.

Tina Foghammar upplever att starten av webbutiken har gått smidigt.

– Vi har valt att öppna lite sakta eftersom vi sköter det med befintlig personal. Det svåraste har varit att få ihop de olika delarna, att integrera dem med affärssystem och lager, att se till att allt flyter och att alla dokument ser bra ut.

Målet var att e-handeln skulle gå jämnt ut första året och det har uppfyllts. Nästa år är målet att e-handeln står för tio procent av omsättningen. Redan i dag står den för fyra procent så Tina Foghammar är väldigt nöjd.

– En viss hjälp tror jag att vi har haft av att vi valde att satsa en del av marknadsföringen på Google. Där har vi lärt oss en del om hur man genererar mycket trafik.

Samtidigt fortsätter utvecklingen av hemsidan och hon ser redan flera områden som kan förbättras.

– Hela tiden tittar vi på vad vi kan göra bättre. Hur kan vi få ännu bättre bilder? Hur kan vi göra det ännu lättare för kunden att betala?

Än så länge riktar sig sajten enbart till konsumenterna, men det finns planer på att integrera affärssystemet Pyramid så att återförsäljarna kan handla eller se lagervärden till exempel.

Twist & Tango jobbar också mer och mer med sociala medier, och marknadsför sig bland annat via Facebook med nyhetsbrev och inbjudningar till vip-kvällar.

högst på it-agendan står att ge säljarna bättre it-verktyg. Ett hett alternativ är pekplattor.

– Vi tittar på hur de i stället för att ta med sig kataloger ska kunna visa kollektioner på surfplattor, och integrera med affärssystemet via olika appar. Det är en jätteinvestering, men vi måste ligga i framkant.

För Twist & Tango är det viktigt att varumärket sticker ut även hos återförsäljarna.

– I slutänden handlar det om business. Vem kan leverera på ett smidigt sätt och till en lägre kostnad? Det är affärsmän vi jobbar med och då gäller det att komma med något extra.

Om två år tror Tina Foghammar att företaget är ännu mer it-intensivt.

– Det gäller att utmana våra samarbetspartner. Det är viktigt att de ligger före oss och talar om vad som händer inom teknik området och vad som är bra för vårt företag.

Fakta

Företag: Twist & Tango grundades 1995 av Marcus Eliasson och Birgitta Lundgren.

Vd: Tina Foghammar.

Anställda: 16 på huvudkontoret, ytterligare tolv i butikerna.

Omsättning 2009: 42 miljoner kronor.

Omsättning 2010 (prognos):
53 miljoner kronor.

Främsta it-samarbetspartner:

  • l KR-System, leverantör av affärssystem, kassasystem, hårdvara, mjukvara samt support.

  • l Fantastiskt.se, e-handel.

  • Meddi, webbdesign.

Övrigt: Har fem konceptbutiker i Stockholm och Göteborg. Snart öppnar ytterligare en butik utanför Göteborg. Största marknader utom Sverige är Tyskland och Frankrike.