2010 blev ett genombrottsår för Shoot It Live, vars webblösning låter tidningsfotografer direktpublicera bilder från sina kameror till tidningarnas sajter. Inte minst tack vare prinsessbröllopet i somras, där bildbyrån Scanpix med ensamrätt till fotografering i kyrkan levererade bilder med Shoot It Live.
Redan när Computer Sweden träffade företaget i juni talade grundarna Martin Levy och Eivind Vogel-Rödin om planerna på att ta sig utanför Norden, men nu är det dags på allvar. Shoot It Live har nämligen just tagit in kapital för första gången. Det är riskkapitalbolaget Första Entreprenörsfonden som köpt in sig till 10 procent i företaget, för en miljon kronor.
– Vi har träffat en lång rad riskkapitalbolag, men många vill investera mer, runt 10 miljoner kronor. Vi behöver inte så mycket pengar, säger Martin Levy.
De båda grundarna är nöjda med värderingen och med att kunna behålla en så pass stor del av ägandet i företaget.
– Det är bra inte minst för att det blir lättare när vi ska ta in kapital nästa gång, säger Eivind Vogel-Rödin.
Pengarna ska i första hand användas till att anställa. 2-3 utvecklare behövs, och rekryteringen är i full gång. Shoot It Live behöver utveckla sin produkt för att möta kundernas behov. Exempelvis ska den flashbaserade lösningen successivt ersättas av en lösning i html5. Det kommer göra det möjligt att bygga in Shoot It Lives bildflöden i tidningarnas Ipad-appar.
Dessutom ska alltså företaget pröva vingarna i Europa. Under hösten har flera nya avtal tecknats, bland annat med två stora finska tidningar och med tidningsförlaget Talentum. Därmed finns Shoot It Live i alla de nordiska länderna, och det är dags att expandera.
– Vi känner att vi behöver ta snabbare kliv. Vi tittar framför allt på Tyskland och Storbritannien och har redan träffat både The Sun och Bild, säger Martin Levy.