Under en paneldiskussion i tisdags gick Google till öppen attack och anklagade Microsoft för att kopiera Googles sökresultat och sedan använda dem på sin egen söktjänst, Bing.

Google anklagelser bygger på experiment där vissa söktermer bestående av meningslösa ord planterades på söktjänsten, vilka var tänkta att användas som villospår. När dessa söktermer användes på Google så kom en serie förbestämda webbplatser upp i Googles resultat, webbplatser som egentligen inte borde visas under dessa sökningar.

Google visade sedan exempel där samma webbplatser även visades i Microsofts Bing när samma söktermer användes. Google drog därmed slutsatsen att Microsoft måste kopiera Googles sökresultat då dessa sökresultat normalt aldrig skulle visas i Bing.

Microsoft svarade i går på anklagelserna i ett blogginlägg och avvisar Googles påståenden som opportunistiska och som ett billigt sätt att försöka smutskasta Microsoft.

– Låt oss göra det klart en gång för alla, vi kopierar inte våra sökresultat från någon av våra konkurrenter. Vad Google har gjort är att man har använt en teknik som kallas för klickbedrägeri för att få fram ett visst sökresultat. Alla i branschen känner till det här och det används flitigt av bland annat spammare, skriver Microsofts vicepresident på Bing, Yusuf Mehdi i ett blogginlägg.

Enligt Microsoft har Google använt sig av klickdata som samlas in via Bings sökruta i webbläsaren. Genom att först utföra en sökning på Google för ett visst sökord, så samlas dessa uppgifter in av Bing och sparas för att senare avgöras om resultatet var relevant.

När Bings sökruta i webbläsaren registrerar att tillräckligt många användare klickar på en viss länk vid en sökning, så sparas den informationen och skickas till Bing som sedan klassar den länken som relevant. Bing associerar därmed sökordet med den aktuella länken, oavsett om sökningen görs på Bing eller Google.

Microsoft uppger att samma teknik används även av Google själva i den sökruta som oftast är installerad på samtliga av de större webbläsarna. Det handlar enligt Microsoft inte om kopiering, utan om statistik över vilka länkar användarna oftast klickar på vid ett givet sökord.

Googles attack mot Microsoft har skapat stark kritik hos flera analytiker i branschen. Många anser att Googles anklagelser om plagiat är att kasta sten i glashus, inte minst med tanke på att Google självt har stämts flera gånger på samma grunder.

– Googles anklagelser är höjden av hyckleri. Googles affärsmodell bygger just på att använda andra människors innehåll, oftast utan att ens be om lov. Google borde lägga ned mer energi på att istället skydda användares personuppgifter, säger John Simpson på det amerikanska konsumentorganet, Consumer Watchdog.

Enligt industrianalytikern Greg Sterling vid Sterling Market Intelligence så är Googles inställning märklig.

– Google har onekligen lånat från andra tidigare. Jag skulle inte säga att de stulit, men de har lånat kraftigt från sina konkurrenter. Att företaget sedan hävdar att någon annan kopierar deras teknik är minst sagt ironiskt, säger Greg Sterling.

Hadley Reynolds vid analysföretaget IDC ställer frågan om Googles senaste utspel är ett resultat av att Larry Page nu tagit över rollen som vd för Google efter Eric Schmidts avgång.

– Jag undrar om den här historien kommer direkt från Larry Page. Det skulle i så fall signalera att företaget nu är berett att ta i med hårdhandskarna och skapa en mer aggressiv ton mellan konkurrenterna på sökmarknaden, säger Hadley Reynolds.

Google har ännu inte kommenterat Microsofts senaste svar på anklagelserna.

IDG News