För ett par veckor sedan lanserade Facebook sin positioneringstjänst Places i Sverige. Nu har även den första kommersiella tillämpningen av tjänsten lanserats i landet. Det är Pressbyrån som på fredagen lanserade en tjänst där man kan få kupongerbjudanden genom att checka in i någon av deras butiker.

– Det är ett jätteintressant projekt och ett exempel på hur det digitala och analoga kan verka tillsammans, säger Mariette Kristenson, marknadschef på Pressbyrån.

Förhoppningen är att kunna locka till sig fler kunder med hjälp av en ökad synlighet på Facebook. För att få igång verksamheten delar man, förutom en kupong, ut gratis kaffe till de första 10 000 som checkar in i butikerna. När någon använder tjänsten kommer även vännerna kunna se att den har fått en kupong i nyhetsflödet på Facebook.

Tjänsten är utvecklad tillsammans med Tv4 Expressen Mobilab, som även lanserar den samtidigt.

Fakta

Med Places kan man "checka in" var man befinner sig och på så sätt berätta för sina vänner var man är.
Places lanserades officiellt i Sverige den 5 januari. Facebook skapade visst huvudbry när tjänsten plötsligt blev tillgänglig i december bara för att snabbt dras tillbaka utan förklaring.
Places är en direkt konkurrent till positioneringstjänsterna Gowalla och Foursquare.