Det har gått tio år sedan flygbolaget SAS började utreda möjligheten att förse flygplanen med trådlösa nätverk.

– Tyvärr har projektet blivit försenat men vi räknar nu med att vara igång innan årets slut. Då kommer vi att erbjuda internet och mobila tjänster både på långa och korta linjer, vilket kommer skilja oss från våra konkurrenter, säger SAS pr-chef Anders Lindström.

Bland dessa konkurrenter märks tyska Lufthansa som före årsskiftet blev först i världen med att erbjuda trådlöst nät ombord på interkontinentala flygningar. Inledningsvis gäller det på flyg som går mellan Frankfurt och USA men före årets slut ska samtliga långdistansplan ha uppgraderats med wifi.

Även Norwegian har börjat förse sina plan med trådlösa nät. De två flygplan som nu är klara kommer att gå på sträckorna mellan de nordiska huvudstäderna samt London. Före årets slut ska 21 av företagets plan ha trådlöst internet. Norwegian uppger att de nya tjänsterna kommer att vara gratis under uppbyggnadsperioden samt även fortsättningsvis för de som betalar så kallade fullflex-biljetter. För övriga uppges priset ligga i nivå med den prissättning som tillämpas på vanliga hotspots och internetcaféer.

Enligt flygbolagen ska bandbredden räcka till inte bara för att uppdatera Facebook och läsa e-post utan även titta på onlinevideo och ringa via Skype och liknande. CS har tagit en tripp med ett av Norwegians två wifi-försedda plan och kan konstatera att det hela fungerar utmärkt.

En mätning på bredbandskollen.se visar att man kommer upp i hastigheter kring drygt 5 Mbit/s nedströms medan utgående trafik ligger på betydligt blygsammare 0,16 Mbit/s. Det ställer till lite fördröjning när jag ska överföra denna artikel till CS redaktionella system och bifoga en högupplöst bild men i normalfallet handlar det ju oftast om att hämta ner information från nätet och då går det hur snabbt som helst, även i de fall man vill titta på tv-nyheter och Youtube.

– Framöver kommer vi även att satsa på en sms-tjänst, samt även tillhandahålla egna tjänster för ip-telefoni, säger Norwegians it-direktör Hans Petter Aanby.

Fakta

Enligt analysföretaget In-Stat är hela 2 000 av de flygplan som trafikerar den amerikanska inrikestrafiken försedda med trådlösa nät. Det gäller exempelvis flygplan från US Airways, Alaska Airlines, Airtran, American, Virgin America, Delta och Air Canada. Störst på abonnemang för dessa nät är Gogo som erbjuder månadsabonnemang för 35 dollar, dygnsabonnemang för 11 dollar (70 kronor) alternativt fem dollar för 1,5 timmars surfning.
Lufthansa tar 20 euro (175 kronor) för 24 timmars surfande medan de som kan nöja sig med en timme på nätet kommer undan med 11 euro.