Det pratas mycket om att mobilerna ska ersätta plastkorten ute i butikerna. Men även i webbutikerna blir mobilerna allt viktigare och det finns mycket att vinna för de e-handlare som är snabba med mobila lösningar. Det senaste året har andelen svenskar som handlat via mobilen ökat från fyra till sju procent. Bland den tredjedel av de tillfrågade som ägde en smarttelefon hade en femtedel använt dem för att e-handla med.

Företagen har sett trenden och runt 70 procent av dem räknar med att mobilerna får en allt större betydelse som beställningssätt i e-handeln. Ännu ligger kunderna före handlarna men enligt E-barometern arbetar nära hälften av företagen med att anpassa sin webbplats för att det ska bli lättare att handla via mobilen.

Vanligast är att de anpassar sina e-butiker generellt för mobilernas gränssnitt, 56 procent. 21 procent jobbar med Iphoneappar och 18 procent med Androidappar.

– Man ska samtidigt komma ihåg att de 1 500 företag vi frågat är av helt olika storlek – från jättar som Adlibris ner till små boklådor. E-handlarna är rätt snabba generellt och ser säkert det här som en möjlighet, säger Jonas Arnberg, e-handelsexpert på Handelns Utredningsinstitut.

– Men det finns en risk att en del små e-handlare hamnar på efterkälken.

Albert Bengtson, expert på sociala medier på Logica, håller med om att kunderna ligger före handlarna.

– Absolut, handlarna hänger inte riktigt med. De fokuserar ibland på fel saker precis som när e-handeln började. Då var det säkerhets­aspekterna som bromsade utvecklingen i stället för att man lät det falla på plats efter hand.

Enligt Albert Bengtson har appinvesteringar hittills legat på marknads­avdelningen. Där experimenterar man. Men det är först när försäljningsavdelningen börjar intressera sig som det händer något. Och det är precis nu som försäljningsavdelningarna börjar få upp ögonen för mobilen som kanal.

– Det kan man se som ett kvitto på att e-handel via mobilen börjar bli affärsmässigt intressant för företagen, säger han.

E-handelsföretaget Dustin lanserade i juli en app som gör det möjligt att handla allt ur sortimentet via mobilen. Hittills har den laddats ner 44 000 gånger. Målet är att beställningar för tio miljoner kronor ska komma den vägen.

– Vi är uppe i cirka två miljoner kronor i försäljning sedan start. Det ligger lite efter planen men inte så farligt. Vi har inte gjort så jättemycket marknadsföring heller, säger marknadsdirektören Stefan von Stein.

Fakta

  1. För liten skärm.
  2. Har inte tillgång till internet i mobilen.
  3. För långsam uppkoppling.
  4. För dålig säkerhet.
  5. För dåligt utbud av mobil­anpassade e-butiker.
  1. Datorspel.
  2. Kläder.
  3. Böcker.
  4. Datorer/datortillbehör.
  5. Hemelektronik.

Källa: Posten