När Björn Claesson, marknadsansvarig på Stockholmsbaserade Mopper, ska förklara varför man ska hålla ögonen på företaget är han allt annat än blyg.

– I och med att vi digitaliserar printmediet skulle jag vilja säga att det är en smärre revolution.

Revolution eller inte, nyligen tecknade Mopper avtal med reklamjätten JCDecaux om att förse reklamen på gatorna med en digital koppling. För att ”moppa” behöver man ha Mopper-appen installerad på sin mobil. Sen kan man köpa produkter, se på film eller något helt annat genom att skanna Moppers qr-koder.

– Kärnan är att man kan ta någonting statiskt, som ett vanligt papper, och ge det objektet alla möjligheter som finns online, säger Ruben Flam, vd på Mopper.

Mopper ser flera användningsområden för qr-koderna. Den största fördelen är att de är lika användbara i tryck som på en skärm.

– För konsumenter är det oerhört givande eftersom de faktiskt kan agera omedelbart, säger Björn Claesson.

För printmediet är det något av en helig graal. De annonser vi är vana vid att se i busskurer saknar en direkt koppling till det de annonserar. Det krävs att den som ser annonsen för det första lägger märke till den, för det andra kommer ihåg den. Om det inte är en annons som verkligen sticker ut tar det inte lång tid innan man glömt att man över huvud taget sett den och än mer vad den faktiskt annonserade. Med Mopper-appen och qr-koderna behöver man inte komma ihåg någonting mer än att man kan ta fram mobilen så fort man ser en kod och skanna. På det sättet kan en annons få direkt anknytning till handling.

– Det som gör det unikt är möjligheten till direktköp, säger Ruben Flam.

Räkna alltså med att det dyker upp qr-koder lite varstans på gatorna inom en snar framtid. Att koderna är kopplade till just Moppers tjänster ser du genom att det ovanför det övre högra hörnet av koden finns det en fisk.

Varför just en fisk?

– Det har jag faktiskt ingen aning om. Det passade bra bara, säger Ruben Flam.

Fakta

Qr-kod är ett svartvitt rutmönster – som streckkoder, fast med rutor i stället för ränder. Avläses med speciella läsare. Qr-koder ger plats för mycket mer information än streckkoder. Används hittills mest i Japan, där tekniken uppfanns 1994 på företaget Denso-Wave.