Arbetsnamnet på Amazons nya projekt är A9. Vd:n för A9 har rekryterats från Yahoo, personalen värvas i Silicon Valley och verksamheten startar i oktober. Ett av målen är att utveckla en sökmotor för e-shopping.

Främsta konkurrenten är Google. Man kan undra vad världens mest framgångsrika postorderbokhandel har för anledning att konkurrera med världens mest framgångsrika sökmotor. Anledningen heter pengar.

En stor del av Amazons kunder kommer nämligen från Google. Amazon betalar Google för att publicera en länk till Amazon varje gång som någon söker på ord som ”travel book”. Det lönar sig uppenbarligen, eftersom Amazon fortsätter att annonsera på Google. Men det skulle löna sig ännu mer om Amazon bytte ut Google mot en egen sökmotor och slapp betala.

Enligt Wall Street Journal vill Amazon i första hand göra en sökmotor för e-handel, alltså en konkurrent till Froogle – Googles speciella sökmotor för shopping. På den sökmotorn kan man mata in vad man vill köpa, till exempel en mobiltelefon och vad den får kosta. Sedan får man en lista med webbsidor där mobiltelefoner är till salu.

För Amazon blir detta mer och mer intressant. Företaget säljer numera inte bara böcker och cd, utan även hemelektronik, leksaker och hushållsgrejer.

För Jeff Bezos, Amazons grundare och chef, spelar det inte så stor roll hur det går. Jeff Bezos är nämligen inte bara en stor aktieägare i Amazon. Han är också stor aktieägare i Google.