Begreppet ”freemium” har blivit ledordet för företag som försöker ta betalt för digitalt material på nätet. Tanken är att locka en stor mängd kunder med gratistjänster och sedan övertyga åtminstone några av dem att betala för en mer avancerad tjänst. Ett känt exempel är Spotify, vars grundläggande tjänst är gratis. För att slippa reklamavbrott och för att få musiken i mobilen måste man betala.

Efter en liknande modell gör TV4 nu om den betalda delen av sin webb-tv. I januari slopades gamla TV4 Anytime, som fört en undanskymd tillvaro. I stället lanserades nya TV4 Play, med både gratis material och specialfunktioner för den som är beredd att betala 99 kronor i månaden.

– Vi bygger ihop tjänsterna. Målet är att locka in tittarna med gratismaterialet och konvertera dem till betalande kunder. Just Spotify är ett lysande exempel. Vi tittar också på vad som händer i USA, säger Cecilia Beck-Friis, direktör för digitala medier på TV4.

Skillnaderna mellan betal- och gratistjänsten är flera: Bättre upplösning, större arkiv med gammalt material, en reklamfri videospelare och möjlighet att se hela säsonger av tv-program. Men också vissa program som de betalande kan se före andra, till exempel succéserien Solsidan. Frågan är om det räcker för att få tittarna att plocka fram kreditkortet.

– Vi måste ge ett tydligt mervärde och det måste vara extremt enkelt att till exempel ta med sig tjänsten i mobilen. Det finns inget facit här. Det är viktigt att vi testar oss fram.

Premiären av Solsidan sågs av 2,5 miljoner tittare. Samtidigt spelades programmet 500 000 gånger via webben, även om antalet som såg det ända till slutet är lägre. Tillsammans med omkring 300 000 visningar via så kallad timeshift i tv-boxen gör det att en inte oväsentlig del av tittarna såg avsnittet via andra kanaler än den tablålagda tv:n. TV4 framställer också just Solsidan som det enskilt största dragplåstret till den betalda premiumtjänsten.

För Big Brother är siffrorna ännu mer slående. Programmet sågs av 340 000 personer. Samtidigt startades 278 000 liveströmmar på nätet. Till det ska läggas enskilda klipp och de som såg hela programmet på webben i efterhand.

TV4 har redan i dag en app för Iphone och planerar att få ut sändningarna på både Androidplattformar och till Ipad. Men det är långt ifrån självklart att appar är den bästa vägen.

– Vi försöker förhålla oss nyktert till app-hysterin. Visst kommer det att finnas en premium-app, men allt vi släpper blir inte appar, säger Cecilia Beck-Friis.

Inte minst gör Apples stenhårda regler för prenumerationstjänster via App Store att TV4 drar öronen åt sig. Varje app som erbjuder en prenumeration måste utformas så att tittaren kan registrera sig via Apple i stället för via TV4. Dels gör det att Apple behåller 30 procent av intäkterna, dels att tv-bolaget inte får någon information om vilka prenumeranterna är.

Tommy Jarnemark, chef för playtjänsten, ser stora möjligheter att bygga webbplatser som anpassar sig till om besökaren använder en dator, en Ipad eller någon form av telefon. Tillsammans med videomöjligheterna i den nya webbstandarden html5 blir det möjligt att skapa ett alternativ till app-världens slutna ekosystem.

– Under de kommande 12–18 månaderna tror jag det händer mycket på det området, säger han.

TV4 avslöjar inga uppgifter om hur många tittare som gått över till Premiumtjänsten, men Cecilia Beck-Friis har höga förhoppningar.

– Klart vi har målsättningar. Frågan är hur realistiska de är, men det finns helt klart en betalningsvilja. På sikt ska det här bli en substantiell inkomstkälla för våra digitala medier.

Fakta

TV4 har en egen utvecklingsavdelning och tar fram de flesta systemen själva, med underkonsulter för vissa delar. Grafiska gränssnitt görs av Daytona och Iphoneappen har utvecklats av Ideal Apps. Playtjänsten driftas via Amazons molntjänst och den strömmande filmen går via nätverksföretaget Akamais distributionssystem.

 Näträttigheter till tv-serier från Hollywood:

”Min personliga bedömning är att det är lättare att få köpa in dem för en betaltjänst än för en reklamfinanserad.”

Om tv-tablåns framtid:

”Vi tillåter ofta visning på webben i sju dagar efter att programmet har sänts, men de flesta visningarna sker inom en till tre dagar. Intresset styrs fortfarande av tablån.”

Webben i förhållande till tv-sändningarna:

”Tidigare handlade det om att bygga upp förväntningar inför sändningen, och sedan locka tittarna in på webben. Nu pratar vi om hela flödet, att visa en annan vinkel som i Big Brother eller interaktivitet med till exempel omröstningar.”