Det sägs ibland att Apple inte gör kundundersökningar, och att deras framgång beror på att de inte låter sig styras av kunderna. I stället har de ett fåtal oerhört talangfulla och visionära designer som skapar fantastiska produkter utifrån vad de tror kunderna kommer att älska. Detsamma skulle kunna gälla för till exempel Ikea. Okej, de kanske inte gör traditionella kundumdersökningar, men är det verkligen sant att de inte använder kundinsikter? Tillåt mig tvivla.

Henry Ford lär ha sagt att om han hade frågat kunderna vad de ville ha skulle de ha sagt ”en snabbare häst”. Att ur det dra slutsatsen att kundinteraktioner inte kan leda till nya genombrott är dock helt fel.

Endast användaren avgör i slutändan om produkten blir en succé eller inte. Om några sköna snubbar i Kalifornien skulle ta fram produkter till sig och sina lika sköna kompisar utan att fundera över om det är några fler som kommer att gilla produkten tror jag inte Steve skulle ge fler anslag till den utvecklingsenheten. I själva verket har Apple järnkoll på sina användare, men det är en skillnad på att veta vad användarna behöver och att ge dem vad de vill ha.

När vi frågar kunderna vad de vill ha ger det en rad insikter. De berättar naturligtvis vad de vill ha, och det är ju en insikt. En annan insikt är att de genom att berätta vad de vill ha också talar om vad de behöver – och det är nu det börjar bli intressant ur ett innovationsperspektiv.

Ur insikten om vad de behöver kan man generera lösningar, och det är där den visionära och kreativa talangen är så viktig. Våra produkter skapar inte nya behov, däremot kan vi skapa nya beteenden som täcker befintliga behov genom sinnrika produkter eller lösningar. T-forden täckte behovet som en snabbare häst symboliserade och Ipad täcker behovet av information och underhållning. Bara mycket bättre än tidigare. Vill du ha den omvända åsikten? Läs på bit.ly/gTuagu

Fakta

…om problem och möjligheter med att få affärsnytta av sina teknikinvesteringar. Alla har erfarenheter direkt från verkligheten. Varje månad kan du läsa Joakim de Leeuw, Gunilla Etsare, Karin Friberg och Andreas Sjöström.