När Episerver nu lanserar R2-versioner av sina produkter för innehållshantering, e-handel och kommunikation är personalisering det återkommande ledordet. Tanken är att marknadsförare och webbredaktörer ska kunna anpassa sidorna efter besökarnas demografiska uppgifter och onlinebeteende.

Det är funktioner som tidigare främst använts på avancerade
e-handelsplatser där man puffar för produkter som ligger nära sådana som köpts tidigare.

Episervers marknadschef Maria Wasing säger att man använder information från både geodata och sidvisningar för att kunna identifiera besökarna och förse dessa med relevant information.

– Kanske har en potentiell kund i Stockholmsområdet besökt vissa produktsidor, så varför inte visa honom eller henne ett erbjudande från det lokala säljkontoret?

De produkter som nu uppgraderas till version R2 är Episerver CMS, Episerver Composer, Episerver Relate och Episerver Commerce.
Episervers mest använda produkt är webbpubliceringssystemet CMS som ligger till grund för fler än 10 000 webbplatser och används av 130 000 webbredaktörer.