Microsoft gör nu en frontalattack mot Google med sin nya mjukvara för Apples pekplatta Ipad. Målet med lanseringen är att få fler Ipad-användare till sökmotorn Bing, med en specialbyggd app. Med Bing for Ipad, som inte ska förväxlas med Bing, som är en separat app för Iphone och Ipod, vill Microsoft ge användarna en app som drar nytta av Ipads relativt sett stora bildskärm.

I programmet ingår de centrala sökfunktionerna i Bing, men även nyheter, filmlistningar, trender och lokala affärer. På samma sätt som med den tidigare Iphone-appen, så går det både att skriva ned eller tala in frågor eller sökningar. Och på samma sätt som Bings webbsida, innehåller Ipad-appen bilder, och mängder av fakta.

Nyhetssektionen innehåller tio nyheter och väderfunktionen innefattar bland annat satelltibilder och regionala temperaturer.

"Trends", trender, är en exklusiv funktion för Bing for Ipad, som gör det möjligt att se de mest populära sökningarna under de senaste sju dagarna, vilket ger en form av nyhetsuppdatering.

Greg Sterling, som är analytiker på Sterling Market Intelligence, anser att appen blir en verklig utmanare till Google.
– Här finns mängder av information och programmet är optimerat för pekplattor där du kan bläddra snabbt, säger han till IDG News.

Största styrkan är inte den rena söktjänsten, utan att appen fungerar som aggregator av olika typer av information, anser han.
– Den fungerar nästan som en webbläsare och ur konsumentsynpunkt är det faktiskt en webbläsare, säger han.

Att Microsoft stöder Bing på apparater från konkurrenter som Apple och Google, förvånar honom inte.

– Det är ett kulturskifte som har skett på Microsoft. Stödet för Iphone och Ipad, liksom Android är ett smart drag, eftersom Bing behöver kopplas mer fritt från Windows-plattformen, säger han
Greg Sterling anser att vid en jämförelse mellan Google och Bing, så vinner den senare, framför allt genom att den utnyttjar pekplattans möjligheter bättre.

Fakta

Microsofts sökmotor Bing konkurrerar med bland annat Google, och tog bara 13,6 procent av antalet sökningar i februari, enligt Comscore. Lägger man till samarbetspartnern Yahoo, så tar de 297 procent, mindre än hälften av Googles 65,4 procent. Även Google erbjuder en gratis Ipad-app, som dock är helt fokuserad på sökningar.

Bing for Ipad ger förutom sökningsfunktionen även information om väder, aktiekurser, populära sökningar samt integration med bland annat karttjänsten Bing Maps, med lokaliserings- och navigeringsfunktioner. Det går att köra med Ios 4.2 eller senare, och appen är gratis. Den kan laddas ned gratis från Ipad, via Itunes på Mac och pc och därefter överföring till pekplattan via en programsynkroniseringsverktyg.