Sökmotorjättens nya vd gör i ett brev till personalen en sak klar: Google måste vässa inriktningen mot sociala nätverk. Larry Page hann bara sitta en dag på vd-stolen innan memot skickades ut. Budskapet är att framtida bonusar ska bindas till framgångarna på sociala medier.

Det uppger nyhetssajten Business Insider, som har tagit del av en kopia av meddelandet. Enligt det läckta memot ska bonusarna kopplas till hur väl företaget lyckas med att hantera sociala medier, samt att möjliggöra delning av information mellan användare och olika plattformar.

"Om vi blir framgångsrika, så kan era bonusar bli upp till 25 procent högre. Om inte, så kan de bli ned till 25 procent lägre än målet", skriver Larry Page. Uttalandet visar hur allvarligt Page tar Googles satsningar på sociala nätverk.

– Det finns inget bättre sätt att signalera att något är viktigt än att binda allas lön till det, säger Colin Gillis, som är analytiker på konsultföretaget BGC Financial till IDG News.

Enligt obekräftade uppgifter ska Google ha ett Facebook-liknande verktyg på gång, medan andra uppgifter talar om spelliknande sociala plattformar, alternativt nya sociala funktioner i sökmotorer och karttjänster.

Memot, ifall det inte är en förfalskning, antyder att Google vill storsatsa på sociala nätverk. Ärkerivalen Facebook, som för länge sedan passerat över en halv miljard användare, är det största sociala nätverket i världen.

– Microsoft attackerar deras existerande affärer, men den största störningen för Google vad gäller deras framtida affärer, kommer från Facebook, säger Gillis.

Ezra Gottheil, som är analytiker på Technology Business Research, tror inte att Google gå i direkt konflikt med Facebook. Men spel, framför allt på flera plattformar samtidigt, är en möjlighet. Det finns också stora möjligheter att komplettera Facebook, med grupp- eller ämnesorienterade nya erbjudanden, anser han.

– Google har tidigare försökt göra det med Wave och misslyckats, men det betyder inte att möjligheterna inte finns där, säger Ezra Gottheil.

Fakta

Att något är på gång inom Google är tydligt efter att företaget nyligen rekryterade Microsofts tidigare plattformschef Vic Gundotra som ny chef för sociala mediesatsningar. Enligt analytikern Rob Enderle, på analysföretaget Enderle Group, kan rekryteringen vara ett led i en upptrappning på det sociala medieområdet.
– Gundotra har en stark förmåga att bygga relationer. Troligen är han en av de mest erfarna personerna att leda sociala medieprojekt, säger Rob Enderle till IDG News.