Miljöorganisationen Greenpeace har utvärderat tio företag som erbjuder molntjänster. Rapporten är dyster läsning för den som hoppas att storföretag ska satsa på förnybar energi. Istället visar rapporten att Apple, Facebook och IBM driver datacenter med en stor del kolkraft.

Dumstruten får Apple bära.

Till 54,5 procent drivs företagets datacenter av kolkraft, visar rapporten. Dessutom får bolaget sämst betyg för var de geografiskt väljer att placera sina datacenter. Även Facebook får samma betyg. Tillsammans med Google ingår de två företagen i vad Greenpeace kallar "den smutsiga triangeln" som hänvisar till ett område i North Carolina där företagen valt att bygga datacenter.

”Apples val att placera sitt Idatacenter i North Carolina som har bland den smutsigaste energimixen i landet indikerar att företaget saknar ett åtagande för förnybar energi”, står det att läsa i rapporten.

Facebook har sedan tidigare fått hård kritik från miljöorganisationen på grund av ett datacenter i USA som drivs av kolkraft. 170 000 personer är med i gruppen ”Unfriend coal” på Facebook.

Apples alternativa placering för sitt megadatacenter var i Virginia, där elen enligt Greenpeace kommer från ”smutsiga” källor. Miljöorganisationen skriver att det är tydligt att Apple drivs av skattelättnader och billig energi, oavsett var energin kommer från.

IBMs datacenter drivs till 51,6 procent av kolkraft. IBMs presschef Anders Hermansson blir förvånad när han får höra siffrorna och vill själv läsa rapporten.

– Vårt datacenter i Kista drivs på grön el och vi värmer våra egna kontor med värme från vårt datacenter. Överskottet säljer vi så att inget går till spillo.

Han säger att IBM arbetar målinriktat med att minska den miljöpåverkan företagets affärsverksamhet har och att de är transparenta med information inom just det området.

Google och Yahoo är två företag som enligt Greenpeace satsar mer på förnybar energi. Yahoo placerar sina datacenter nära förnybara källor och Google investerar bland annat i solenergi.

CS har försökt nå Apple för en kommentar.

Fakta

  • Apple: 54,5 %
  • Facebook: 53,2 %
  • IBM: 51,6 %
  • HP: 49,4 %
  • Twitter: 42,5 %
  • Google: 34,7 %
  • Microsoft: 34,1 %
  • Amazon.com: 28,5 %
  • Yahoo: 18,3 %

Källa: Greenpeace