Det tog Amazon fem dagar att städa upp i företagets molntjänster efter förra veckans driftsstillestånd. På sluttampen handlade det om att rädda data för en liten andel kunder av lagringstjänsten Elastic Block Storage, skriver Data Center Knowledge.

Det är svårt att säga hur många Amazonkunder som drabbats i Sverige. En av de existerande användarna är tv-jätten TV4, som använder Amazontjänster för bland annat TV4 Play och Väderkanalen. Enligt Per Åström som är teknikchef på TV4 Nya medier påverkades man i drygt ett dygn.

– Jag tror inte att driftstoppet påverkar molntjänsters popularitet på lång sikt. Men det tvingar användare att tänka lite annorlunda, att ha en plan för när det händer saker. Man måste inse att saker går sönder, det spelar ingen roll hur många avtal om tjänstenivåer man har, säger Per Åström.

Kan man till och med säga att Amazons driftstopp förra veckan för något positivt med sig?

– Ja, på sätt och vis.

En möjlig slutsats av TV4s problem är att det blir allt svårare att undvika problem som uppstår i molntjänster. TV4 är inte kund direkt till Amazon, utan tar molntjänsterna i bruk via tjänsteleverantören Heroku, som i sin tur använder Amazons tjänster.

Sådana arrangemang, som blir vanligare, kan göra att det blir svårt att formulera strategier för att skydda sig mot problem för stora molntjänster. Utan att man vet det som kund kan man vara beroende av en leverantörs molntjänst.

En stark anledning till att använda molntjänster är för många är att slippa bry sig om tekniska detaljer. Man kan anta att sådana kunder inte bryr sig om att undersöka vilka underleverantörer en tjänsteleverantör har.

Fakta

  • Amazons driftsproblem började i torsdags, närmare bestämt kl 1:41 på natten, Kalifornientid.
  • Bland populära webbplatser som drabbades av problemen märks Reddit and Foursquare.
  • I nuläget är det oklart vad problemen berodde på. Amazon har lovat att göra en grundlig undersökning.

Källa: IDG News