Sonys Playstation Network har varit oåtkomligt de senaste sex dagarna och Sony meddelade i förra veckan att ett hackarförsök var orsaken till driftsproblemen. Situationen förvärrades i går då Sony meddelade att hackarna med största sannolikhet lyckats stjäla användarnas personuppgifter, inklusive kreditkortsnummer.
– Vi har upptäckt att mellan den 17 till 19 april har flera användarkonton exponerats på Playstation Network och mediestreamingtjänsten Qriocity i samband med ett intrång, uppger Sony i ett blogginlägg.
Företaget håller fortfarande på att undersöka intrånget, men misstänker att användarnas namn, e-postadresser, födelsedatum och annan personlig information kan ha stulits.
– Även om det ännu inte finns några bevis för att användarnas kreditkortsuppgifter har stulits kan vi inte utesluta möjligheten. Har du uppgett ditt kreditkortsnummer på tjänsten finns det risk för att kortnummer och utgångsdatum kan stulits, dock inte säkerhetskoden, skriver Sony i blogginlägget.
Under det att utredningen pågår har Sony stängt av båda tjänsterna och anlitat ett säkerhetsföretag som kommer att göra en grundlig undersökning av hur intrånget har gått till. Sony hoppas på att tjänsten kommer att vara åter i drift inom en vecka.
Problemen med Playstation Network och Qriocity började i torsdags förra veckan då användarna fick felmeddelanden när de försökte logga in på tjänsterna. Sony uppgav då att problemet skulle lösas inom en dag eller två.
De nya uppgifterna om att hacket skedde redan den 17 april visar att användarnas personliga uppgifter exponerades innan problemen yttrade sig på de båda tjänsterna.
Sony uppmanar användarna att vara vaksamma på bedrägerier där deras personliga uppgifter kan användas. Hackare kan ibland använda dessa uppgifter för att utföra nätfiskeattacker eller liknande bedrägerier.
– Sony kommer aldrig att kontakta dig, inte ens via e-post, och fråga efter ditt kreditkortsnummer, personnummer eller någon annan personlig information. Frågar någon dig om dessa uppgifter kan du vara säker på att det inte kommer från oss, skriver Sony i företagets blogg.
Företaget uppmanar användarna att byta ut sina inloggningsuppgifter och lösenord så snart som tjänsten är i drift igen.
IDG News