I dag finns fyra stora spelare som tävlar om att bli ledande tjänsteleverantörer på nätet till konsumentmarknaden: Facebook, Google, Apple och Microsoft. Det är mot den bakgrunden som Microsofts eventuella köp av Skype ska ses.

Microsoft står inför valet att antingen avveckla ambitionen att bli en tjänsteleverantör eller att satsa offensivt – och det är precis vad företaget gör nu genom att lägga ett bud på Skype som är värt 50 miljarder kronor. Eftersom Skype uppskattas ha runt 50 miljoner aktiva användare, varav åtta miljoner betalar, så är snittvärderingen 1 000 kronor per användare.

När Skype lanserades var det första gången telefoni blev en applikation på internet. Tekniken byggde på peer-to-peer och det riktigt unika var kommunikationsprotokollet, som ursprungligen utvecklades av Niklas Zennström och Janus Friis inom ramen för fildelningstjänsten Kazaa. När det gäller användargenererade intäkter har Skype aldrig lyft och på senare tid har det gått allt knackigare.

Hur som helst lyckades Zenntröm och Friis sälja till E-bay, en affär som dock inte innefattade protokollet. Det fanns kvar hos Joltid, som ägs av Zennström och Friis. Sedermera såldes Skype till riskkapitalbolaget Silver Lake.

I dag äger Silver Lake omkring 60 procent av Skype. Niklas Zennström och Janus Friis kom åter in som ägare genom att släppa protokollet från Joltid till Skype. Hur stor ägarandel det medförde är oklart.

Silver Lake har försökt börsnotera Skype två gånger, men tvingats backa båda gångerna. Det i kombination med att Skype varken lyckats hitta nya intäktsströmmar eller öka de redan befintliga gör att en köpare som Microsoft kommer som en räddare. Det som talar emot affären är att Microsoft redan har MSN, som väl är lika bra som Skype? Invändningen är att MSN förmodligen just nu tar stryk av Facebook. Då blir Skype vägen fram för Microsoft.

Det här är bara början på kampen om konsumenterna på internet. Det kommer fler affärer och för Microsoft är 50 miljarder en droppe i havet. Företagets kassa är enorm. Valet står mellan att investera offensivt eller att dela ut pengar till aktieägarna och därmed ge upp kampen om internet mot Apple, Google och Facebook.