Natten till tisdagen drabbades Skandiabanken av sitt hittills största driftavbrott hittills. Haveriet varade i nästan ett dygn och bankens Facebooksida fick under tiden vara huvudkanalen ut mot kunderna.
Problemen började i samband med en planerad datahallsflytt. Sen ungefär ett år tillbaka har internetbanken börjat flytta ut sina egna datahallar till leverantören Logica. Flytten har skett succesivt under året utan problem, men klockan ett natten till tisdagen gick något snett.
– Vi märkte att nättrafiken dök och vi hade tappat kontakten med vissa datahallar, säger Pierre Strandelin, cio på Skandiabanken.
Det blev inledningen på ett hektiskt dygn för it-avdelningen, berättar Pierre Strandelin.
Som mest jobbade 50 personer samtidigt med felsöka och åtgärda haveriet. Det inledande felet följdes sedan av en rad följdfel som bara de tog lång tid att åtgärda. Vid midnatt, nästan ett dygn senare, var it-infrastrukturen igång igen. Exakt vad som gick snett vet ingen än, men sammanhanget är känt.
– Det var i samband med att vi skulle stänga av en datahall som det gick fel, men vi undersöker fortfarande varför, säger Pierre Strandelin.
Driftstörningen är det hittills största i Skandias historia. Även om orsaken var felande teknik är det, enligt Pierre Strandelin, inte det enda som behöver utredas efter störningen. Under det året Skandiabanken har samarbetat med Logica har det skett problemfritt, men det kan i sin tur ha odlat en naiv inställning till flyttningen utan tydlig ansvarsfördelning.
– Vi har kanske sprungit lite för fort fram från vår sida utan att samköra det med Logica först. Efter det här måste vi bli bättre på att samarbeta och tydliggöra vilka som har ansvar för vad, säger Pierre Strandelin.
Mardrömshaveriet drabbade knappt en halv miljon kunder som inte kunde utföra några bankärenden. Skandiabanken är en så gott som helt internetbaserad och har bara ett enda kontor i hela Sverige. När tekniken inte fungerar som det ska får det förödande konsekvenser. Förutom att hemsidan slocknade kunde ingen ringa till bankens vanliga telefontjänst.
– Hela banken stod stilla under störningen. Ingen kunde utföra något arbete över huvud taget, säger Pierre Strandelin.
Logica lägger locket på och vill inte kommentera haveriet.
Runt klockan ett natten till fredagen stängs en datahall av i samband med att den flyttas ut till Logica. Efter avstängningen sjunker nättrafiken som en sten och det står klart att något inte står rätt till.
På tisdagmorgon börjar klagomålen komma från kunder. När man försöker gå in på Skandiabankens hemsida möts man av ett meddelande om tekniskt fel och en hänvisning till bankens facebooksida.
Vid lunchtid upprättar banken speciella telefonnummer att ringa för de som vill sälja och köpa aktier. Numren tas så småningom bort vid stängningstid.
Under dagen skriver Skandiabankens vd, Öyvind Thomassen, ett blogginlägg där han ber alla om ursäkt för haveriet.
Klockan tolv skriver Skandiabanken en efterlängtad uppdatering på Facebook: "Vi är på väg tillbaka!"