När tjänsten lanseras, så kommer användare av Facebook att kunna se en Spotify-ikon på startsidan. Det uppger USA-tidningen Forbes på en blogg, som citerar egna källor som befinner sig "mycket nära affären". Tjänsten befinner sig i dagsläget för närvarande i testfasen.

Enligt tidningen ska det räcka med att klicka på en Spotify-ikon i Facebook, så installeras Spotify i bakgrunden och det går att lyssna på mängder av musik i Facebook. Dessutom ska Facebook-vänner kunna lyssna samtidigt på samma musik.

Tjänsten uppges bli tillgänglig där Spotify finns, vilket alltså sätter Sverige på kartan, men inte USA, ännu. Där är dock Spotify på väg att etablera sig med stormsteg.
Forbes citerar en talesman för Spotify, som dock inte säger sig känna till någon ny musikallians med Facebook.
– Vi har Facebook-integration. Vi arbetar kontinuerligt med dem för att göra den så bra den kan bli. Men det är vad vår relation handlar om, säger den icke-namngivna talespersonen till Forbes.

Även grundaren Daniel Ek lägger locket på och vägrar kommentera. Enligt Forbes är strömmad musik en av Facebook-grundaren Mark Zuckerbergs drömmar. Redan när han utvecklade de första versionerna av tjänsten, så arbetade han parallellt med planer på en musiktjänst. Den fanns under namnet Wire Hog redan 2004, och var tänkt att ligga som en applikation i Facebook. Men tjänsten togs bort av en av de andra frontfigurerna på Facebook, Sean Parker, som även ligger bakom Napster.

Tjänsten kan vara ett led i Facebooks ökade medieambitioner, med film och musik som några exempel. Sedan i mars har Facebook ett avtal med Warner Bros, som gör det möjligt för kontoinnehavare att köpa strömmat innehåll. Vad tjänsten ska heta har Facebook inte bestämt, men "Facebook Music” och “Spotify on Facebook" är två alternativ.