Konsultbolaget Psykologifabriken och avknoppade Hoa’s Tool Shop befinner sig i skärningspunkten mellan två trender: intresset för coaching med internet som bas och mobilboomen.
– Appar som Runkeeper och 100 Pushups blir allt populärare för att hjälpa sig själv att förbättra träning. För terapeuter eller chefscoacher finns det inte så mycket verktyg, säger John Airaksinen, vd för Psykologifabriken och en av Hoa’s Tool Shops grundare.
Företaget utvecklar appar som bygger på psykologisk kunskap och som underlättar beteendeförändring för personer i terapi.
– Det som skett på webbem, med bland annat kognitiv beteendeterapi, är bara början. Appar för beteendeförändring har betydligt större potential än så eftersom de finns hos användaren i vardagen, säger han.
Hoa’s Tool Shops första produkt är Viary, som just nu är föremål för forskning vid Linköpings universitet. Den består av en mobilapplikation som klienten använder för att komma ihåg vilka beteenden han eller hon ska träna på, och registrera när de utförts och hur det kändes.
Terapeuter, psykologer och coacher som är bolagets kunder använder en webbapplikation för att få data i realtid över klienternas utveckling och för att mäta effekten av sitt arbete.
Någon app riktad direkt till konsumenter är inte lanserad än.
– Appen påminner om att till exempel göra avslappningsövningar eller att säga nej när man redan är överbelamrad på jobbet, och checkar av att man har gjort det. När man sedan träffar sin psykolog behöver man inte ägna en stor del av den dyrbara tiden åt att bara redovisa vad som hänt sedan sist. I stället kan man ägna sig åt det viktigaste – hur man ska ta nästa steg, säger John Airaksinen.
Antal verksamma: 15 personer, varav 7 delägare. Appbolaget Hoa’s Tool Shop har fyra delägare och en anställd utvecklare.