(CS/London) Iphone blev första steget. Appbutikerna var nästa. På bara några få år har landskapet kring mobiloperatörerna förändrats fullständigt– till utvecklarnas och de nya tjänsteleverantörernas stora glädje.

– Förut var vi tvungna att vara kompis med operatörerna, och var man ett litet bolag från Finland pratade de inte ens med oss. Jämfört med den världen är appbutikerna paradiset. I dag kan vi få ut våra spel utan större hinder, säger Peter Vesterbacka på finska Rovio, som ligger bakom världssuccén Angry Birds.

De stora operatörerna har under lång tid desperat försökt få del av de växande intäkterna från nya webb- och mobiltjänster. Detta för att undvika att bli enbart en leverantör av access och distributör av data – och reduceras till en ”dum lina”. Men på årets upplaga av konferensen Open Mobile Summit i London låter det annorlunda.

– Vi operatörer trodde att vi kunde göra allt. Nu tror vi att det mobila ekosystemet måste vara öppet, rättvist och belöna alla aktörer efter det värde de tillför, säger Olaf Swantee, vice vd på världens åttonde största teleoperatör, France Telecom-ägda Orange.

Fortfarande har operatörerna inte helt släppt tjänsterna, i dag är det samarbeten som gäller, både med innehållsleverantörer, tillverkare och andra operatörer.

– Partnerskapen är avgörande. Vi kan inte leverera det våra kunder vill ha utan våra partner. Och vi ska bara själva utveckla applikationer om vi kan skapa ett mervärde, säger Olaf Swantee.

Samma tongångar hörs från Europas största teleoperatör Deutsche Telekom.

– Vi tittar på var vi kan tillföra värde till ekosystemet. Är det vår kärnverksamhet att bygga en appbutik? Nej, vår kärnverksamhet är att hjälpa kunderna hitta rätt mobilenhet och rätt prisplan. Vår kärnverksamhet är nätverksfunktionalitet, konnektivitet, säkerhet, tjänstekvalitet och betalningar, säger Rainer Deutschmann, vice vd för mobila produkter på Deutsche Telekom.

Operatörerna fortsätter att investera – massivt – i sina nät, något de tar varje chans att påpeka. Men det går knappast någon nöd på dem, Deutsche Telekom gjorde en vinst på 15 miljarder kronor förra året, France Telecoms låg på ungefär en tredjedel av det. Mobildata har exploderat och intäkterna ökar. Men orosmoln finns och de nya intäkterna kommer inte längre från webb- och mobiltjänster till slutanvändarna.

Peter Vesterbacka, vars Angry Birds laddats ner över 200 miljoner gånger, har inget emot utvecklingen.

– När vi arbetade med operatörer var vi glada om vi fick hälften av intäkterna. Med Apple får vi 70 procent, klart bättre. Med Google, som vi samarbetar med kring webbversionen av Angry Birds, får vi 95 procent. Jag tycker det är rättvist.