Almondy ligger en bit ut på Hisingen i Göteborg några stenkast från havet och från Volvo ITs nya datahall. Företaget vill inte kalla sig för en tårtfabrik, det är ett bageri där det bakas, inte ”produceras”, tårtor.

När vi träffar företagets cio Magnus Dellborg för en intervju över en kopp kaffe (och kanske en liten tårtbit...) är årets stora försäljningspuckel, mors dag, precis passerad.

En aktuellt ämne för dagen är ehec-bakteriens spridning i Europa, som har aktualiserat diskussionen om kontroll och säkerhet kring livsmedel. Det är också något som Magnus Dellborg betonar som det allra viktigaste för Almondy.

Företaget är kvalitetssäkrat enligt flera olika system och spårbarheten i it-system och rutiner testas regelbundet.

– Spårbarheten är oerhört viktig för oss. Om någon tårta som inte är bra når konsumenten måste vi direkt veta vilka fler som kan ha fått en likadan tårta och vilka råvaror som använts, för att snabbt stoppa distributionen.

Affärssystemet Epix från Göteborgsföretaget Noventus System är kärnan i verksamhen där bland annat lagerhantering och logistik finns.

Här går det att följa varje tårta som lämnar bageriet hela vägen ut till kunden med hjälp av en unik kod på varje kartong.

Det går också att följa råvarorna. Almondy ställer höga krav på sina leverantörer att streckkoden på råvarorna som levereras följer en viss standard för att det ska fungera i Almondys produktions- och dirtibutionskedja.

När varorna tas emot läses de in med handdatorer och får ett unikt id som följer varorna genom produktionen. Därmed vet Almondy också i vilken ordning varorna ska användas med tanke på bäst-före-datum.

– Vi har full historik på varje råvara och i nästa led vet vi exakt i vilken tårta den blandats i, säger Magnus Dellborg.

Men säkerhet handlar också om att ha kontroll över informationen i recept och innehållsförteckningar.

– Kan det vara spår av nötter i en tårta måste det stå på ingrediensförteckningen på förpackningen.

Gentemot sina kunder, butikerna, använder Almondy till största delen edi-standarden för kommunikationen när det gäller order, orderbekräftelser och fakturor.

– Våra kunder vill att vi använder edi, och underlättar det för dem så gör vi det. Även där handlar det om att använda ett säkert och beprövat sätt för att minimera riskerna för felaktigheter.

Almondy hade en större it-leverantör tidigare men valde bort det för att det blev för opersonligt, enligt Magnus Dellborg. Nu är göteborgsföretaget CGIT den främsta partnern och han ser stora fördelar när det gäller kommunikationen.

– Det är mycket lättare att få direktkontakt. Vi har ett nära samarbete och jag ser dem som en oerhört viktig del i vårt it-arbete.

Fakta

Omsättning 2010: 430 miljoner kronor.
It-budget: 2 miljoner kronor per år.
Vd: Marius Jerndahl.
Grundat: 1982 av Kent Ahlqvist och Lennart Dahlbom i Göteborg.
Antal anställda: 120.
Verksamhet: Almondy bakar frysta tårtor för försäljning till detaljhandeln, restauranger och storhushåll. Det bakas 80 000 tårtor per dag. 80 procent av dem går på export.
I april i år bakade Almondy 900 ton tårta, vilket var rekord.
Försäljningen i april var lika stor som hela årsomsättningen 2000, runt 50 miljoner kronor.

Almondy startades för snart 30 år sedan av två kompisar som snabbt ville få ihop pengar till båten de höll på att bygga så att de kunde göra det de allra helst ville – att segla jorden runt.

Men mandeltårtetillverkningen var så framgångsrik att verksamheten fortsatte att växa och de kom aldrig iväg på sin jordenrunt-seglats.

Kent Ahlqvist hopppade av och sålde sin del i företaget 2005, efter över 20 år som vd.

Lennart Dahlbom är fortfarande delägare och aktiv i företaget.

...Almondy på webben: ”Vi finns självklart med på Facebook där vi har närmare tusen fans. Annars handlar webben mest om marknadsföring för vår del. Vi säljer ju inte till slutkonsument utan via en distributör i varje land. Snart har vi anpassat vår hemsida för mobiltelefoner.”

...den nya kaklagen: ”Jag tycker att den är bra, eftersom man självklart ska informera besökarna om vilka goda produkter de får!”

...den mest populära tårtan: ”Daimtårtan.”

...bästa drycken till tårta: ”Det måste ändå vara kaffe.”