Egentligen var det bara en tidsfråga innan Soundcloud skulle etableras i USA. Men nyligen nåddes punkten där den populära ljudtjänsten inte kunde ignorera den stora marknaden i väst längre. Under senaste året har användarantalet fullkomligt exploderat. Fyra miljoner, av sajtens totalt fem miljoner användare, har tillkommit under det senaste året. Och snabbast ökar användandet i USA.

– Vi följer våra användare, konstaterar Alexander Ljung, vd och en av grundarna till Soundcloud.

Huvudkontoret finns i Berlin. Ytterligare ett kontor finns i London. I februari i år startades ett amerikanskt dotterbolag och i dagsläget delar Alexander Ljung sin tid mellan Berlin och San Francisco. Om någon månad räknar Alexander Ljung med att ha upp till fem personer på plats i USA, och till slutet av året siktar de på att vara omkring tio personer i USA, som främst kommer ägna sig åt affärsutveckling och PR.

Soundcloud är en ljudtjänst som fokuserar på skaparsidan. Det ska vara lätt att lägga upp ljud och dela med andra. Alexander Ljung ser att framgångarna delvis beror på att användarna hittat nya sätt att använda ljud på, utöver musikskapande.

– Folk använder ljud som personligt uttryck. De går på gatan och spelar in en tanke de har. Det är mycket enklare att trycka på record än att skriva ner något, säger Alexander Ljung.

Han liknar det vid att twittra, fast i ljudform. Hemligheten består i att göra det riktigt enkelt för producenten.

– Innovation när det gäller innehåll online handlar om vad som händer när barriären för att skapa något går ner till noll. När man då bygger en plattform för att dela det, blir det riktigt kraftfullt och riktigt stort.

Många andra tjänster, som Flickr, Youtube, Wordpress och Twitter, har visat att det är en framgångsfaktor. För de som håller på med musikskapande har Soundcloud länge varit en självklarhet, enligt Alexander Ljung. Men många andra har först nu insett att det på samma sätt som med bild eller text, även går att uttrycka sig med ljud.

– Många har hittills inte förstått vad vi har hållt på med, vilket faktiskt har hjälpt oss enormt. Vi har undgått risken att det har kommit ett annat bolag och gjort samma sak, säger Alexander Ljung.

Utöver att vara nära sina användare på sajten vill de även komma närmare de amerikanska företagskunder som integrerat Soundcloud i sin affärsidé. I nuläget finns omkring 180 utomstående applikationer.

– Det är viktigt för oss att bara finnas på plats och kunna hjälpa dem att integrera Soundcloud i deras produkter.

På plats i Silicon Valley kan de också vara med och påverka i ett större perspektiv.

– Vi är nära cemmunityt som sätter trender i techvärlden. Vi kan vara med och påverka hur internet kommer se ut om några år och det måste man vara här för att göra.

Fakta

Omsättning: Ej publikt
Ägare: Grundarna Alexander Ljung och Eric Wahlforss, anställda och investerare, bland annat Mike Volpi, Fred Wilson och Ashton Kutcher.
Vd: Alexander Ljung
Antal anställda: Drygt 50, vill rekrytera minst 30 till under året
Verksamhet: Ljudtjänst med fokus på att göra det enkelt att ladda upp och dela med sig av sin musik eller andra ljudklipp.

...musikskapande
Folk tror att om du spelar gitarr så måste du gå med i ett band och ge ut en skiva. Men de som skapar musik för skoj skull är en mycket större grupp än de som gör det kommersiellt. Det är som när du fotograferar - du tror inte att bilderna ska hamna i National Geographic, utan du gör det för att det är roligt att skapa något.

...USA som marknad
Jag säger som Skypes grundare Niklas Zennström: USA är en marknad som alla andra marknader, och inget speciellt. Allt som händer i Sydostasien och Latinamerika till exempel, är sjukt stort. USA är för litet för att vara vårt enda fokus.

...Stockholm versus Berlin
Stockholm funkar så bra. Folk lever grymt bra liv, vilket gör att de blir bekväma. De vill inte ge upp sitt fantastiska jobb och starta en sajt som ska förändra internet. Berlin däremot, är totalt kaos. Staden är byggd på att folk vill vara annorlunda och göra saker på sitt eget sätt.