Ericssons tävling heter Code for Cash 2011. Till ett arrangemang i Stockholm i går hade man vaskat fram två finalister vardera i klasserna studenter och företag. Från började hade 158 registrerade lag från mer än 50 länder skickat in över 120 tävlingsbidrag.

Bland studenterna består det ena laget av fyra studenter från universitet Tor Vergata i Rom och det andra av tre studenter från universitet Tsianghua i Peking, varav två var på plats i Stockholm.

Det vinnande italienska laget tävlade med en app för kylskåpsinventering. Med hjälp av rfid-taggade matvaror går det inte bara att se på mobilen vad som finns i kylskåpet, utan även att kontrollera till exempel utgångsdatum. Som första pris får det italienska laget 15 000 euro.

Kineserna på andra plats får nöja sig med 10 000 euro för en app som med hjälp förstärkt verklighet ger information om vad som händer på ett universitetscampus. När man sveper med mobilens kamera visas information om arrangemang, faciliteter och vilka människor som finns på plats.

I företagsklassen får det engelska företaget Hipsnips två representanter ta emot 15 000 euro för segern. Deras app gör det möjligt att med mobilen skicka och ta emot information om varor på sociala medier. Om man står i en affär och funderar på att köpa till exempel en dator ska det gå att leta rätt på vänner som har kunskap om den och kunna ta del av deras åsikter. I dagsläget är Hipsnips app integrerad med Facebook, men framöver ska även Twitter, Linkedin, vanlig e-post och sms täckas in.

På andra plats i företagsklassen hittar vi det svenska företaget Neava vars app för varnar för och informerar om olyckor under transporter, till exempel i bil eller på cykel. Med hjälp av gyrosensorn i mobilen kan appen upptäcka och skicka information till vänner och familj om något händer.

Så långt beskrivningar av de prisade apparna. Men hur går det till att komma ut på marknaden med dem? Det finns kanaler som Android Market och möjligheter till samarbete med till exempel operatörer. Vilken väg är bäst?

– Jag ligger inte vaken om nätterna och funderar på affärsmodellen. Eftersom det handlar om shopping där det omsätts pengar räknar vi med intäkter från annonser, säger Phil Woodward på Hipsnip.

Samtliga bidrag i Ericssons tävling var utvecklade för Androidtelefoner. I tävlingsjuryn fanns medlemmar från Ericsson, Sony Ericsson och Luleå universitet.

Fakta

Medlemmarna i det vinnande studentlaget från universitet Tor Vergata i Rom heter Daniele Albanese, Simone Notargiacomo, Francesco Pace och Lorenzo Tavernese.

Det vinnande företagslaget Hipsnip består av Phil Woodward och Jos Shepherd.