Från och med torsdag morgon lokal tid kommer Spotify att bli tillgängligt för amerikanska internetanvändare. Gratisversionen av musiktjänsten kommer inledningsvis endast att vara tillgänglig med hjälp av inbjudningar under de första veckorna.

Betalversionen kommer dock att bli fullt tillgänglig redan från början. Spotify kommer att erbjuda två betalversioner i USA, Spotify Unlimited utan annonser för 4,99 dollar per månad och Spotify Premium för 9,99 dollar per månad som även erbjuder mobil åtkomst.

Gratisversionen kommer att finansieras med hjälp av annonser och vara begränsat till 20 timmars lyssnande per månad.

Lanseringen av Spotify i USA har kantats av förseningar på grund av segdragna förhandlingar med de amerikanska skivbolagen. Företaget har nu lyckats teckna ett avtal med samtliga av de fyra största skivbolagen, Warner Music, Universal Music Group, EMI och Sony Music Entertainment.

Wall Street Journal har tidigare tagit del av Spotifys planer för den amerikanska marknaden, enligt dessa uppgifter planerar tjänsten att locka till sig 50 miljoner amerikanska användare inom ett år.

I Europa har Spotify cirka tio miljoner användare varav en miljon är betalande användare.