Storstockholms Lokaltrafiks elektroniska betalningssystem, numera kallat SL Access, har kantats av mängder av förseningar under de över 10 år som projektet diskuterats och under de fyra år som införandet pågått. Och än är det inte över.

Med dagens rfid-baserade Access-kort kan resenärerna enbart köpa periodkort, som månads- eller årskort, eftersom systemet inte är anpassat för enstaka resor. De stockholmare som inte vill köpa periodkort måste istället köpa sms- eller pappersbiljetter till ordinarie pris, eller en så kallad rabattremsa på papper.

Orsaken är att Access-systemet planerades när det rådde engångstaxa i Stockholms län, det vill säga att man betalade samma pris vart man än skulle åka. Sedan dess har zonsystemet, med differentierade priser, kommit tillbaka - något SL Access alltså inte klarar.

Lösningen heter Reskassan, vilket är namnet på den elektroniska biljett som ska ersätta rabattremsan. Implementation av Reskassan kräver dock ändringar i stora delar av det befintliga systemet, och arbetet har dragit ut på tiden. I december förra året sa SL att Reskassan skulle införas i slutet av 2011, men så blir det inte.

Enligt en rapport från Trafiknämnden i Stockholms län, som CS tagit del av, kan tjänsten införas "tidigast" andra kvartalet 2012.

En annan tjänst som också den försenats är så kallade vilande biljetter, periodkort som börjar gälla först när resenären passerar en spärr. Det skulle ha varit klart under hösten 2010, men ska nu driftssättas någon gång under tredje kvartalet i år.

Av Trafiknämndens rapport framgår öven att slutnotan för hela SL Access-projektet nu beräknas bli 662 miljoner kronor. Det är 25 miljoner kronor mer än de 637 miljoner kronor projektet budgeterades till när beslutet klubbades 2007. Ändå hävdar Trafiknämnden att notan för SL Access kommer att landa 20 miljoner kronor under budget.

Hur då? Jo, genom att de 637 miljonerna "indexuppräknas" till 2011 års prisnivå - vilket skulle innebära att de 637 miljoner kronorna egentligen är 682 miljoner kronor.

Utåt har det dock varit siffran 637 miljoner kronor som kommunicerats, och det är även den siffran som angetts till landstingets revisorer när de tidigare granskat projektet.

SL Access levereras av australiska ERG, som 2008 var nära att sparkas ut från projektet efter upprepade förseningar. Bland annat för att mjukvaran visat sådana brister att leveranserna inte kunnat godkännas av SL. Men istället för att bryta med ERG tog SL in IBM som partner för att ro projektet i hamn.

Fakta

Enligt Trafiknämndens rapport återstår ytterligare jobb också med e-handelstjänsten som ska låta stockholmarna ladda sina kort online. Den hoppas SL dock kunna lansera nu i september.

Tjänsten prenumerationsbiljetten, en autogirolösning, kan vara klar först i slutet av 2012 - om den ens blir av. Intresset är lågt bland kunderna, enligt SL, som rekommenderar att tjänsten skrotas.