När svenske Peter Arvai 2008 var med och grundade Prezi fick han flytta från Stockholm till Budapest, där bolagets huvudkontor finns. Prezi tar fram en presentationsplattform som gör det möjligt att skapa icke-linjära och zoombara presentationer.

När företaget 2009 släppte första versionen ville grundarna även expandera bolaget utanför Ungern. Peter Arvai, som nu är vd på Prezi, valde att direkt satsa på USA.

– Kommer man från mindre marknader som Sverige eller Ungern tänker man ofta att nästa steg är England. Men problemet är att om man lyckas bra i England får man troligtvis en amerikansk konkurrent, som är mycket större. Vi ville inte att det skulle hända utan gick direkt till San Francisco, där vi har alla våra potentiella partner och konkurrenter, säger Peter Arvai.

Kontoret ligger i Chinatown i centrala San Francisco. Där sitter i dag sju anställda med ansvar för marknadsföring och affärsutveckling. Genom att finnas på plats i Silicon Valley får de, enligt Peter Arvai, tillgång till kunskap från människor och företag som verkar inom liknande områden.

– Människor här tänker stort. Entreprenörer tänker på hur de ska bli globala spelare. Det handlar om allt från finansiering och marknadsföring till vilka man ska anställa. Det pushar ens egna perspektiv och gör att man själv tänker stort, säger han.

En kritisk massa av företag och investerare skapar en mer dynamisk marknad. Eftersom det finns fler idéer och mer pengar i Silicon Valley än i Sverige så räknar investerarna med att inte alla investeringar ger avkastning – och är därför benägna att ta större risker. Fler startups får därmed chansen än i Sverige, enligt Peter Arvai.

Han berättar om en tävling som hölls av det svenska nätverket Connect väst, som sammanför entreprenörer med investerare. Trots att Prezi vann titeln ”Most likely to suceed” var det inte en enda svensk investerare som var beredd att investera i bolaget.

– Jag tror att Prezi upplevdes som väldigt riskfyllt. Att tänka globalt var inte det viktiga, utan snarare om vi hade intäkter direkt. Om man inte hittar riskvilliga investerare behöver idén i stort sett vara bevisad redan innan den är genomförd. Det blir lite moment 22.

Prezi har haft ett positivt kassaflöde sedan 2010. Just nu ligger fokus på att rekrytera folk. Företaget har drygt 30 anställda, men Peter Arvai räknar med att ha 50 vid årets slut. Produktutvecklingen bedrivs på huvudkontoret i Ungern. Förutom att det finns kostnadsfördelar att rekrytera duktiga utvecklare på det viset går det också att bygga långsiktigt med det upplägget.

– Det är mycket rörelse bland ingenjörerna i Silicon Valley. I Ungern är vi ett jättespännande, kul bolag. I Silicon Valley är vi ett jättespännande bolag bland hundra andra.

Fakta

… att bo i San Francisco:
– Eftersom jag är matfantast så gillar jag det – San Francisco är en jättebra matstad. Jag trivs men saknar min familj och mina vänner i Sverige. Men det är ett val man gör när man tar på sig ett sådant här jobb.

... fördelarna med att ha ett kontor i Ungern:
– I Ungern kan vi tänka långsiktigt på ett annat sätt än i USA. Det är en nackdel att saker hajpas i Silicon Valley. Ena dagen är det Facebook Connect som gäller, andra dagen är det Google Buzz. I Ungern har vi mer ro att tänka på vad vill vi göra långsiktigt och det känns väldigt bra att ha det också.

… nästa land för Prezi:

– Jag har bott i Asien i flera omgångar och jag pratar japanska. Därför tycker jag att Asien är jätteintressant, men vi måste prioritera när vi ska göra saker. Prezi har redan haft jättestora framgångar i Korea. Det har kommit ut tre böcker om hur man gör bra Prezis. När jag var där för någon månad sedan blev jag välkomnad som en rockstjärna. Jag signerade böcker, var på tv och i tidningar.

Omsättning: Ej publikt.

Ägare: Grundarna (Peter Arvai, Peter Halacsy, Adam Somlai-Fischer), Sunstone Capital, TED Conferences.

Vd: Peter Arvai.

Antal anställda: 33.

Verksamhet: Tar fram en presentationsplattform som kan liknas vid en karta där användaren kan zooma in och ut.

Har kontor: I San Francisco och i Budapest.