Googles mobiloperativsystem dominerar nu USA-marknaden med en andel på 42 procent, visar färska siffror från Comscore. Smarttelefoner med Android ökar med hela 15 procent i försäljning.

Tvåa hamnar Apples Iphone, med operativsystemet Ios, som ökade fyra procent till 27 procent, visar undersökningen. Den avser 30 000 mobilabonnenter under tremånadersperioden som avslutades i slutet av juli, jämfört med perioden innan, alltså perioden till i slutet av april.

Samtidigt sjunker andelarna för både Research in Motion, Rim och Microsoft. Rim som tillverkar Blackberry, minskade 15 procent, till en andel på 21,7 procent och en tredjeplats. Microsoft, som utvecklar Windows Mobile och Windows Phone hamnade fyra med en ras på 15 procent och en andel på 5,7 procent.

Ett tapp i andelar betyder inte nödvändigtvis färre sålda mobiler, eftersom marknaden växer snabbt. Enligt Comscore hade 82,2 miljoner personer i USA en smarttelefon i juli, en ökning med tio procent jämfört med perioden innan.

För samtliga mobila apparater, inklusive smarttelefoner och enklare telefoner, så rapporterade Comscore att det fanns 234 miljoner kunder i juli. Samsung leder med en andel på 25,5 procent, följt av LG med 20,9 procent, Motorola med 141 procent, Apple med 9,5 procent och Rim med 7,6 procent.

Efter själva telefonerandet är textmeddelande det vanligaste användningsområdet, som 70 procent ägnar sig åt, följt av surfning, med 41 procent, användning av appar med 40,6 procent, sociala nätverk eller bloggar med 30 procent, spel med 28 procent och musiklyssning med 20 procent.