Nye Sverigechefen Marco W-Andresen tar över ett Acer som backade med 55 procent i Sverige och som även rapporterar skräcksiffror på global nivå. Han säger sig veta vad som gått snett.

– Under tredje och fjärde kvartalet hade vi för stort fokus på införsäljning. Det har vi behövt ta hand om, och det har vi gjort nu. Stora delar av de investeringar vi har gjort har handlat om att komma tillrätta med det, säger han.

Pc-berget ute hos distributörerna tvingade Acer att agera i en dyrköpt historia i början av sommaren. Bolaget genomförde en avskrivning av tillgångar med nästan en miljard kronor och meddelade samtidigt att 300 jobb försvinner från den europeiska verksamheten.

Dessutom har Acers strategi att premiera stora återförsäljare sågats av mindre partner och misslyckats kapitalt. Nu läggs kursen om.

– Vi går från sälj in-fokus till sälj ut-fokus, säger Marco W Andresen.

Skillnaden är att fokus ligger på det som lämnar distibutörernas lager i stället för som tidigare på att sälja in stora mängder till distributörerna.

– Det innebär att vi säljer mindre volymer till alla, men att vi gör det oftare, säger Marco W-Andresen.

Personalsidan är en annan del som har varit turbulent. I våras lämnade en fjärdedel av den svenska personalstyrkan bolaget. Under sommaren har det återigen skett förändringar.

Sverigechefen Alessio Villa, som flögs in från Italien för att styra den svenska skutan, lämnade sin post den 1 juli. I samband med det tog Marco W-Andresen – som plockats från Mediamarkt – över som ensam Sverigechef.

Alessio Villa är inte den ende som har slutat. Försälningschefen Xerxes Malekani, som värvades från Siba i våras, blev inte långvarig på sin post.

Hans ansvarsområden var Dustin, Onoff och telekomprodukterna. Dustin flyttas nu till den distributörsansvarige, telekomdelen tas över av Jari Virta och någon Onoffansvarig behövs knappast längre eftersom Onoff gick i konkurs under sommaren.