Under de senaste kvartalen har Ciscos vinst rasat. För att vända utvecklingen drog företaget i våras i gång en stor omorganisation.

Målet är att minska kostnaderna med en miljard dollar per år. Det sker främst genom en personalminskning där 12 000 tjänster försvinner.

– Främst handlar det om nedläggningen av fabriker samt pensionsavgångar i USA och Kanada. I Sverige är det en handfull tjänster som berörs, säger Niklas Andersson, vd för Ciscos svenska verksamhet.

Han talar i termer av att skala bort ”fett från midjan” i en omorganisation med kortare beslutsvägar och mindre byråkrati.

Därtill väljer Cisco det klassiska greppet att ”fokusera på kärnverksamheten”, det vill säga ökade satsningar på de områden där bolaget traditionellt haft sin styrka: utrustning för nätverk.

Matt Walker, analytiker på Ovum, säger att Cisco länge haft en organisation som tyngts av byråkrati. Företagets dominerande ställning har inneburit att det haft högre marginaler på växlar och routrar än konkurrenterna.

– Nu har Cisco kommit till ett läge där de på allvar måste kämpa för att behålla övertaget, anser Matt Walker.

I somras slog analysföretaget Canalys fast att Ciscos marknadsandel sjunkit från 73 till 68 procent på ett år. Samtidigt har HP, som köpte 3Com förra året, ökat sin andel från 11 till 14 procent.

Det är den utvecklingen som Cisco vill vända. Samtidigt hoppas Cisco kunna ta marknadsandelar från serverleverantörerna genom satsningen Unified Computing System som inleddes för två år sedan (se artikeln nedan).

Canalys analytiker Matthew Ball anser att Cisco fattat rätt beslut när det gäller att skala bort olönsamma projekt, exempelvis enkla videokameror för hemmabruk.

– Under de senaste fyra åren har Cisco fokuserat för mycket på konsumentprodukter. Men satsningen på video, exempelvis köpet av Tandberg, är helt rätt. Det är ett område som kräver mycket bandbredd och innebär att kunderna ständigt behöver uppgradera sina nätverk med de senaste nätverksprodukterna, säger Matthew Ball.

Bland de mer udda produkterna i Ciscos utbud märks pekplattan Cius som kom i somras. Ciscos marknadschef Magnus Andersson säger att bolaget inte har för avsikt att göra sig av med den typen av produkter.

– Cius ska inte ses som en konsumentprodukt utan snarare som ett sätt att ge företag möjlighet att få tillgång till all information på distans. Landstinget i Dalarna testar den just nu inom sjukvården, berättar Magnus Andersson.