SEB varnar för ett nytt nätfiskemejl riktat mot bankens kunder. Brevet är formulerat på svenska och ber mottagaren att lämna ifrån sig sina inloggningsuppgifter till SEB genom en länk.

Då mejlet har en något märklig rubrik, "Oregelbunden aktivitet", har många mottagare kontaktat SEB med frågor. Det fick banken att slå larm under gårdagen.

– Ganska snart efter att mejlet gick ut blev vi uppmärksammade på det. Många har hört av sig och undrat om mejlet verkligen är från SEB, något som tyder på ett ökat säkerhetsmedvetande hos allmänheten och kunderna, säger Laurence Westerlund, presstalesperson på SEB.

SEB betecknar det hela som ett försök till nätfiske: alltså att få tag i känsliga inloggningsuppgifter och på så vis få tillgång till kundkonton hos banken.

– Mejlet hade skickats ut till ett antal mejladresser, även sådana som inte ens har SEB-konton, säger Laurence Westerlund.

SEB vill inte kommentera om det finns några misstankar kring varifrån attacken kan ha skett. Banken vill inte heller uppge hur många mottagare mejlet kan ha gått ut till, eller om någon kund har lurats av det. Bankens säkerhetslösning bygger bland annat på engångskoder för att godkänna betalningsuppdrag och annat.

Så snart SEB fick vetskap om attacken så lade banken ut en varning på sin hemsida och på Facebook.

Fakta

Mottagarna, i detta fall både kunder och andra, får ett e-postmeddelande som ser ut att komma från SEB. I brevet ombedsmottaren att logga in med sitt konto på SEBs internetbank för att verifiera vissa uppgifter. Med i mejlet följer en länk som sägs leda till internetbanken. När användaren klickar på länken kommer denne till en falsk webbsida där användaren ombeds logga in med sitt namn och lösenord.
Banken råder alla mottagare att bara radera meddelandet och inte klicka på länken. Varken SEB eller andra banker ber via e-post sina kunder att lämna ut känsliga kunduppgifter.