Samsungs försäljningssiffror för Galaxy S2 är anmärkningsvärda med tanke på att telefonen inte funnits tillgänglig vare sig i USA eller på samtliga marknader i Europa och Asien, under den aktuella perioden. Hälften av försäljningen, fem miljoner exemplar, har skett under de senaste åtta veckorna.
– Samsung har skapat ett starkt varumärke med Galaxy S, ända sedan den första generationen produkter. Man har lyckats skapa en stark produkt med många egna komponenter och kommit långt genom en aggressiv prissättning, säger Geoff Blaber, analytiker på CCS Insight i England.
Som jämförelse kan nämnas att Apple sålde 20 miljoner Iphone enbart under det andra kvartalet. Det här är förstås en delförklaring till den hätska stämningen just nu mellan Apple och Samsung, med ett globalt patentkrig.
Av Samsungs totala försäljning av Galaxy S2 kommer tre miljoner exemplar från Sydkorea under endast 55 dagar. Det återstår att se om Samsung även kan lyckas i USA. Det blir svårare, tror Geoff Blaber:
– Konkurrensen är starkare i USA, inte bara från Apple, utan även från Motorola och HTC.
Galaxy S2 finns tillgänglig i USA i en variant, från operatören Sprint, sedan 16 september. Nästa steg för Samsung, förutom att lyckas i USA, är att utmana Apple på allvar på smarttelefoner.
– Om vi pratar om antal sålda enheter är det sannolikt att Samsung kan lyckas, men inte vad gäller lönsamhet, anser Geoff Blaber.
Att Samsung har ett bredare prisspann, med fler billiga enheter än vad Apple har, är en viktig del av förklaringen till att företaget kan sälja många enheter.
Den Androidversion som finns i Samsungs Galaxy S2 är 2.3.4. Skärmen är på 4,3 tum och den dubbelkärniga processorn på 1,2 GHz.