Fjärde kvartalet 2010 gick antalet sålda smarttelefoner och pekplattor förbi antalet sålda pc, enligt IDC. Allt mer av internetanvändningen sker från mobiler och plattor i stället för från vanliga datorer. Inom fyra år väntas fler personer i USA ansluta till nätet via mobiler än via vanliga datorer.
Det är i det ljuset man måste se det mesta som sker hos Google i dag. Användarbeteendet på en smarttelefon går nämligen rakt emot Googles kärnverksamhet, sök och tillhörande annonser.
Sökningar på den öppna webben är en mycket mindre del av användningen på en smarttelefon än på en pc. I stället används appar, för att söka i specialiserade databaser, vare sig det handlar om restauranginformation, nyheter eller Wikipedialiknande fakta. Och än så länge är det Apple som sitter i förarsätet på appmarknaden.
Google attackerar problemet från flera flanker. Den största satsningen är förstås den på Android, för att ta tillbaka initiativet från Apple och erbjuda en hyfsat öppen men Googlekontrollerad plattform för appar där Google kan sälja på mervärde för utvecklarna i form av annonslösningar. En satsning som stärks ytterligare med köpet av Motorola.
En annan är satsningen på html5, som Google hoppas både bryter Apples appdominans och banar väg för en hyfsat öppen men Googlekontrollerad miljö kring webbläsaren Chrome och operativsystemet med samma namn.
En tredje visade sig i början av september när Google offentliggjorde att man köpt restaurangguiden Zagat - just en sådan specialiserad innehållsdatabas som borde vara eftertraktad av mobilanvändarna.
Det är den första innehållstjänsten Google köper sedan Youtube 2006 och öppenhetsförespråkare varnar redan för att Google kommer att ge Zagat fördelar, exempelvis i sökningar, gentemot konkurrerande tjänster. Dessutom spekuleras det redan i huruvida Google nu ska fortsätta på den inslagna vägen och fortsätta köpa innehållsleverantörer.