I dagarna har Rabén och Sjögren, som ingår i Norstedts Förlagsgrupp, börjat släppa appar för barn till både Ipad och Iphone, Androidmobiler och Symbianmobiler. Pekskärmar är lätta för barn att hantera och därför känns kanske steget från barnbok till app rätt naturligt. Men när berättelserna lämnar det fysiska formatet för det digitala är det helt andra spelregler som gäller.

– Betalningsviljan är lägre, affärsuppgörelserna med återförsäljarna – i det här fallet App store, Android Market och Ovi store – ser helt annorlunda ut och marknaden har heller inte kommit i gång riktigt än, säger Klas Fjärstedt som är ansvarig för digitala medier på Norstedts Förlagsgrupp.

Men den allra största utmaningen i projektet är att göra det kostnadseffektivt.

– Det finns en sjukronorsvana därute – appar ska inte kosta mer. Och den vanan måste vi bryta eftersom marknaden för svenskt innehåll är liten, bara nio miljoner talar svenska, så det funkar inte. Det är annorlunda för appar som säljs över hela världen, som Angry Birds – då går det säkert att få lönsamhet i det.

Rabén och Sjögren har investerat rejält för att få det kostnadseffektivt.

– Skapa en app kan alla göra – men det kostar mycket och de pengarna får du aldrig igen. Nu släpper vi 30 appar och för ett så stort släpp behöver vi kunna serietillverka, säger Klas Fjärstedt.

Men svenska barnböcker säljer ju bra utomlands – kan ni inte sälja apparna dit också?

– Jo, i teorin så kan vi sälja dem även på andra marknader. Det är inte så svårt att byta språk i dem. Men utan lokal marknadsföring kan det nog bli svårt. Vi får väl se om de förlag som har rättigheterna utomlands är intresserade av appar.

I början av våren började Klas Fjärstedt arbeta med satsningen. Och det har inte gjorts några särskilda piloter på vägen.

– Nej, vi har tittat på vad vi gör i dag och snarare gjort en ompaketering och en anpassning till de här nya plattformarna.

Han pekar på att flera av formaten finns sedan tidigare i fysisk form – inte bara böckerna utan även traditionellt memory med olika barnboksfigurer och i vissa bilderböcker följer en cd-skiva med där boken är inläst.

Under arbetets gång är det mycket mer än teknik det handlat om – det krävs nya avtal med upphovsmännen och illustrationerna måste anpassas till pekskärmarnas proportioner.

– Där har vi jobbat nära illustratörerna och i vissa fall har de till och med tyckt att appversionen är bättre – att man kommer närmare bilden.

I arbetet med apparna har det också varit viktigt att bevara berättelsen – här handlar det inte om att klicka runt och spela sig igenom dem.

– Nej, vi vill inte att barnens koncentration ska släppa från själva berättelsen.

App-världens distribution ställer också speciella krav. Hos Apple måste varje app prövas för sig.

– Har man fått igenom en app i en serie så vet man att resten också är klara. Men Apple vet ju inget om oss eller intresserar sig – det är som att prata med en burk. Eller faxa som man får göra. Det är en väldigt märklig kommunikation – finns ingen att ringa eller fråga.

Han konstaterar att det bara är att lita på dem.

– Men man är rätt utlämnad till ett företag i USA. Därför vill vi ju också finnas på flera plattformar.

I Androidvärlden släpps i gengäld allt igenom.

– Sedan får publiken avgöra vad som är bra och dåligt. Problemet där är att mobilerna skiljer sig så åt i format – det gör det svårt för oss att anpassa våra appar där bilderna är fasta. De får väl se till att börja standardisera det där mer.

Fakta

Rabén och Sjögren har valt att dela in sina barnappar i fyra format – pekböcker, bilderböcker,memory och småfilmer och de kommer att kosta mellan 28 och 55 kronor. I en första omgång släpps 30 appar.

Apparna är tänkta för åldrarna ett till sju år och finns för operativsystemen Ios, Android och Symbian.

... att Apple begränsar utveckling av appen: ”En sak är ju att man får 50 gratisexemplar – om vi kunde arbeta och styra det mer så att man kunde göra upplägg där en app kommer med gratis om man köper en bok ... Men de är väldigt fyrkantiga i sin affärsmodell. Det är svårt att vara innovativ.”

... hur apparna ska marknadsföras: ”Högt och lågt. I alla appar går det att se de andra apparna, så de marknadsför varandra. Även med traditionell marknadsföring – där gäller det att hitta föräldrarna ett steg före App store. Det går inte att tro att de ska hitta oss där. Och så är det en pedagogiska utmaning att förklara varför de kostar mer än sju kronor – att kvalitet och välkända figurer är ett argument även i den digitala världen. Och förklara att vi inte har reklam och att det inte finns något som kostar pengar inne i appen.”

... produktionsprocessens effektivitet: ”Det är där kriget kommer utspela sig för alla oss som är på en liten marknad. Man måste ta mindre betalt än vad man är van vid men det kostar mer att producera.”

... om att vara först ut: ”Ja, det är viktigt för oss – inte minst internt. Men det är också viktigt att visa våra författare att vi inte står still. Och det kan visa sig att vi faktiskt varit med och satt standarden för hur det ser ut på marknaden. Annars kanske det här är bortglömt om ett år.