Plötsligt ringer det i alla telefoner samtidigt. Från lugn och ro till inferno på en millisekund, från att sitta och skissa på nya versionen av it-policyn till att försöka hantera en organisation i kris.

Det tar en stund för oss att förstå vad som hänt, de felanmälningar som rings in kommer från lagerkillar, kassapersonal, avdelningschefer, you-name-it och alla har sin egen bild att ge.

Någon tror att det bara är deras egen dator, andra berättar upprört att det inte går att dra kort och att köerna ringlar sig långa. De kan inte se lagersaldon, det går inte att få fram avtalspriser, ruttplaneringen fungerar inte. För att ge en enkel beskrivning av läget på Företaget AB kan man säga att absolut ingenting funkar.

Affärssystemet, som driftas av en extern partner, svarar inte. Företaget står helt stilla. Det arbetas utifrån teorin att vi drabbats av ett allvarligt hårdvarufel.

Vi lägger ett meddelande på supportens telefonsvarare och skickar sms till alla chefer i landet där vi ber dem informera sin personal. Jag ringer personligen alla i ledningsgruppen.

När informationen gått ut lägger sig lugnet ganska snabbt. Folk anpassar sig, de tar fram penna och papper och fortsätter att göra affärer så gott det går. De ringer våra leverantörer och försöker uppskatta morgondagens behov av produkter, de bokar transporter utifrån bästa gissning.

Timmarna går. Människor på andra sidan jordklotet arbetar för att hjälpa oss och till slut ger det resultat. Två på morgonen får jag ett glädjande besked: vi är uppe och snurrar igen!

Ett par dagar senare kommer incidentrapporten. Det är en människa som klantat sig. En enda liten människa, ett par ynka knapptryckningar. Oops. Utan att följa uppsatta rutiner och uppenbarligen utan tillräcklig kompetens gjorde han under produktionstid en förändring som släckte oss i 15 timmar. ”Skit bakom spakarna” har fått en ny innebörd.

Mejla mig gärna!

Fakta

Varmt. Min superkraft. Efter sex timmars sömn vaknar jag pigg utan att ställa klockan. Jag är aldrig trött, men somnar varsomhelst på två minuter – om jag vill.

Kallt. Sharepoint och liknande. Uppmaningen att ge mig exempel på lyckade installationer renderade i noll svar. Massor av andra mejl, men INGEN svarade på just den frågan. I rest my case.