Man kan se dem överallt. Qr-koder syns i tidningar, på annonstavlor och i reklamblad. Men än så länge vet få svenskar vad tekniken är för något, och de företag som använder qr-koder betraktar dem inte som något annat än intressanta experiment.

– Vi vill visa att vi ligger i framkant, och för att få fler att söka jobb här. Men det är mest en imagegrej, säger Kaj Böving, vd för rekryterings- och konsultföretaget Thalamus, som använt qr-koder i en av sina platsannonskampanjer.

Av en annons i tidningen Metro, med cirka 1 miljon läsare om dagen, skannade bara ett tiotal personer om dagen av bolagets qr-kod, berättar han. Men Kaj Böving tillägger att förväntningarna inte var särskilt mycket högre ställda.

Även Lindahls mejerier, mest känt för sin turkiska yogurt, har använt sig av qr-koder i marknadsföringen. Det säger Jonas Hammar, företagets marknadschef.

– Vi hade inte någon direkt förväntan. Vi ville bara få igång det, eftersom det tar lång tid att driva ett beteende. Vi är det första svenska företaget som jobbar aktivt med qr-koder i livsmedelsbranschen.

Staffan Nilsson, qr-expert som driver bloggen qr-Sverige, säger att kodernas stora genombrott i Sverige kommer att dröja ett eller några år till. Ökad användning av smarttelefoner kommer att vara en viktig pådrivande faktor, säger han.

– Den största käppen i hjulet, som jag ser det, är att de flesta användare ännu inte vet vad de ska göra med koden. Steget mellan att se en kod och att faktiskt skanna den, med en nedladdad app, är stort, säger Staffan Andersson.

CS har tidigare skrivit om Mopper, som har utvecklat en integrerad e-handelsplattform och qr-skannare, och ansvarade för Lindahls qr-kampanj. Utanför Sverige har tekniken kommit långt, säger Moppers marknadschef Björn Claesson. Men på hemmaplan ser det fortfarande lite annorlunda ut.

– Sverige är svårmätt för tillfället. Tekniken används ganska lite i relation hur mycket man skulle kunna interagera med tryckt material, säger han.

Men Björn Claesson tycker att Sverige kommit en bra bit på vägen, och att mer kan hända.
– Sverige är på stark frammarsch, men USA och Asien ligger en bra bit före när det kommer till användande. Potentialen är enorm, säger han.

Fakta

Qr-koder är en tvådimensionell kod, som har en x-axel och en y-axel. Detta innebär att man kan få in mer information än andra skanningsbara koder, och även på ett mindre utrymme.
När man skannar en qr-kod med till exempel en app i sin smarttelefon, kan man få information som förskrivna sms, digitala visitkort eller en adress till en hemsida.
qr-koder utvecklades först hos Toyota för att kunna följa fordonsdelar inom frabriken.
Senare har koderna spritts till andra områden, framför allt reklam där de fungerar som en länk mellan offline- och onlinevärlden.