"Tack vare succén med vår telefonparkeringstjänst P-Mint har vi valt att denna vecka stänga ner övriga tjänster för att till 100 procent kunna fokusera
på våra parkeringskunder." Så står det i ett mail som gått ut till företagets kunder.

Det var i januari 2001 som Mint lanserade en tjänst som går ut på att betalningen genomförs genom att kunden ringer det unika nummer som står på butikens terminal varvid pengarna dras antingen från kundens konto hos Mint eller från kundens ordinarie bankkonto.

Från början ställde Mint ut speciella betalterminaler i ett antal utvalda butiker i Birkastan i Stockholm men sedan ingicks avtal med bankernas gemensamma terminalföretag Cekab vilket innebar att man kunde använda butikernas befintliga betalterminaler. Detta hjälpte dock föga eftersom kunderna troligen inte kunde se någon vits med att ställa sig vid kassan och ringa när de lika gärna kunde ta fram kreditkortet.

Populär tjänst
När det gäller betalningar vid parkeringsautomater tycks dock idén vara mer genomtänkt och till verklig nytta för kunden. Här fungerar det så att man från respektive p-hus ringer ett telefonnummer och knappar in numret på sin p-ruta. När man åker därifrån ringer man upp igen och "loggar ut". Mint lyckades tidigt få ett avtal (i konkurrens med Telia) med Stockholms Stads parkeringsbolag Stockholm Parkering som har över 100 000 parkeringsplatser i Stockholm. Enligt Mint utnyttjas P-Mint idag av hundratals företag och tusentals privatpersoner i Stockholm.

För att kunna utnyttja tjänsten måste man registrera sig hos Mint genom att fylla i ansökningshandlingen som finns på mint.nu.