Efter att ha betatestats sedan i maj släpptes i går musiktjänsten Google Music i skarp version. Google Music är en molntjänst som låter användarna spela, lagra och köpa sin musik från en dator, Androidtelefon eller IOS-enhet.

Google Music är dessutom integrerat med det sociala nätverket Google+, vilket gör det möjligt för användarna att dela med sig av musik bland sina vänner. Med hjälp av Google+ kan användarna lyssna på hela låtar i webbläsaren.

Musiken säljs via Android Market som är åtkomligt från Androidtelefoner och webbläsare.

– Google Music handlar om att upptäcka, köpa, dela och njuta av musik på ett integrerat och personligt sätt. Det handlar om molnet, webben och mobilen. Tjänsten låter dig få tillgång till den musik du äger och hjälper dig även att hitta ny musik, säger Jamie Rosenberg på Google.

Googles nya musiktjänst blir en direkt konkurrent till bland annat Apple och Amazon som erbjuder liknande tjänster. Inledningsvis erbjuder Google Music åtta miljoner låtar, en siffra som Google uppger kommer att växa till 13 miljoner låtar inom de närmaste månaderna.

Tjänsten bygger på ett samarbete med EMI, Universal och Sony samt ett tusental mindre skivbolag. Google har dock inte lyckats få till ett avtal med Warner, och det är okänt om det kommer att ske framöver.

Google har heller inte uppgett om tjänsten kommer att släppas utanför USA i ett senare skede.

IDG News