– Det är ett kort i en av våra backboneswtichar, eller coreswitchar, som har lagt av. Den här switchen står på Gärdet, i en av våra datorhallar. Nu är en tekniker på väg från vår datorhall i Järfälla med ett ersättningskort, säger Johan Modig, informatör på IP-Only.

Även ytterligare en switch drabbades samtidigt av problem, säger han.

IP-Only har totalt omkring 2000 kunder. Exakt hur många som har drabbats av problemen vill företaget inte bekräfta.

Två drabbade kunder är medieföretaget IDG, samt konferensen Internetdagarna som just nu pågår i Stockholm. Samtliga IDGs webbsajter, inklusive computersweden.se, låg nere under tisdagsmorgonen.

Även Punkt SE, som står bakom Internetdagarna, bekräftar att de är drabbade.

– Det stämmer. Vi har inget internet alls, säger Maria Ekelund, kommunikationschef på Punkt SE.

De första problemen uppstod klockan 07.50 på tisdagsmorgonen, säger Johan Modig. Klockan 09.37 var IP-Onlys tekniker framme på Gärdet för att åtgärda den felande hårdvaran. Ungefär 20 minuter senare var problemet åtgärdat.

– För ett litet tag sedan fick jag information om att det felande kortet är utbytt och alla kunder och funktioner är i gång igen, säger Johan Modig.

IDG kom upp lite tidigare än andra kunder eftersom IP-Only gjorde en fysisk omkoppling av medieföretaget till en annan switch. Andra kunder var fortfarande kopplade till den trasiga switchen, och stod utan nät tills den var lagad.