Fortfarande utgör e-handeln bara fem procent av detaljhandeln. Men i gengäld fortsätter den att tugga i sig marknadsandelar. Medan traditionell detaljhandel knappt växte alls under det tredje kvartalet i år kunde e-handeln stoltsera med en tillväxt på nära elva procent. Nu kan inte ens de mest konservativa hålla sig borta.

– Det gäller att finnas i alla kanaler – och nu har kedjorna insett att nätet har blivit en kanal att räkna med, säger Jonas Arnberg, konsultchef på Handelns Utredningsinstitut, HUI.

Nyligen vittnade Indiskas vd Sofie Gunolf i CS om det stenhårda läget för klädbranschen och kallade det för ”ett svart hål”. Indiskas e-handelssatsning är nu i startgroparna. Det är bara en av många välkända kedjor i detaljhandeln som ser näthandel som ett sätt att växa. Bara sedan förra hösten har klädjättar som Kappahl, MQ och Best of Brands öppnat webbutiker.

Förklaringen kan hittas i statistik över försäljningen. Hittills i år har den sjunkit med 5,2 procent i klädbranschen.

Bokkedjan Pocket Shop tog steget i våras och inredningskedjan Lagerhaus för någon månad sedan. Mediamarkt planerar webbutik nästa år och Bauhaus har nyligen dragit i gång sin e-handel.

– Vi har länge undrat varför de stora kedjorna inte tagit steget till e-handel. Hittills har marknaden dominerats av de gamla postorderföretagen och renodlade e-handelsföretag som inte har butiker, säger Jonas Arnberg.

– Kedjorna har så många fördelar – de är välkända och etablerade vilket gör att det känns tryggt att handla hos dem. De har utbyggd logistik och butiker som de kan använda både för utlämning och när kunderna behöver byta en vara.

Rädslan för att förlora merförsäljning är en av orsakerna till att den traditionella handeln tidigare varit skeptisk till e-handel.

– Går man ut från Ikea eller Clas Ohlson har man nästan garanterat med sig mer än man tänkt sig från början. Men i webbutikerna blir det inte så – bara e-bokhandlarna har lyckats att få till det med sina tips om andra böcker.

Nu till jul kommer en första indikator för hur de nya e-handelssatsningarna går. Mer än var tredje konsument julhandlar på nätet.

När det gäller detaljhandeln i stort räknar HUI med att omsättningen ökar med en procent i år. Inom e-handeln väntar sig över hälften av företagen att försäljningen ökar i år och totalt väntas årets julhandel på nätet omsätta 5,4 miljarder.

Trots att kedjorna som nu ger sig in i e-handelsvärlden har många fördelar är det viktigt att de verkligen fokuserar på uppgiften, påpekar Jonas Arnberg.

– Konkurrensen är absolut inte mindre där än i den traditionella handeln – det går inte att se på näthandeln bara som en extra kanal.

Fakta

36 procent uppger att de tänker handla julklappar på nätet i år. Ytterligare 31 procent funderar på det.

2 143 kronor planerar de som julhandlar på nätet att lägga på klapparna där i snitt.

5,4 miljarder kronor beräknas e-julhandeln omsätta. Hela året beräknas e-handeln omsätta 27,5 miljarder.