Få tekniska lösningar har talats om så länge som mobila betalningar, men genombrottet har uteblivit. Nu slår svenska företaget Seamless Distribution på stora trumman för en ny lösning som de menar sopar banan med alla andra mobila betalningslösningar - och samtidigt slår undan benen för kortföretagen.
– Vi mördar Visa och Mastercard. Nu är det krig, säger Seamless minst sagt självsäkre vd Peter Fredell.
Seamless har sedan starten för 10 år sedan byggts upp till en ledande aktör när det gäller elektronisk påfyllning av kontantkort. I Sverige har företaget 70 procent av marknaden, men den mesta verksamheten finns utomlands. Seamless finns i 26 länder och hanterar varje år 2,4 miljarder transaktioner.
Det är den infrastrukturen som är grunden i Seamless nya lösning SEQR. Som namnet antyder används så kallade QR-koder - som helt enkelt sätts upp vid kassan i affären.
När kunden ska betala använder denne en särskild app i sin smarttelefon för att läsa in QR-koden. Samtidigt skickar kassan information om köpet till Seamless betalväxel. Där sker en handskakning och kunden får upp beloppet i sin smarttelefon. Kunden godkänner med en pinkod och pengarna skickas direkt från kundens bankkonto till handlaren. Förloppet tar omkring sex sekunder.
– Ingen av de appar som släppts hittills är tillräckligt bra. Vi är den enda aktören som har en egen transaktionsswitch, med direkt koppling till Riksbankens betalningssystem, istället för att gå via kortföretagen. Vårt system är det första i världen som som hoppar över den järnring som Visa och Mastercard slagit runt betalningsstrukturen, säger Peter Fredell.
Lockbetet för handlarna är stora besparingar. Seamless prissättning är enkel - vad handlaren än betalar i kortavgift är Seamless pris hälften av det. Svenska handlare betalar 12-15 miljarder kronor i kortavgifter årligen - vilket Seamless alltså säger sig kunna halvera. Integration mot kassasystemen finns redan - allt som krävs är en mjukvaruuppgradering och en klisterlapp med QR-koden. Eller en webbsida med koden - lösningen fungerar även för e-handel.
Mot konsumenterna är argumentet smidighet. Alla kvitton sparas till exempel i telefonen - som ska vara Iphone eller Android - och det går även att skicka pengar blixtsnabbt till en annan användare. Konsumenten kan antingen använda en generisk app, eller en som en handlare satt sitt namn på. I det senare fallet kan köpen kopplas till kundklubbar och bonussystem.
Enda hindret för en snabb upptagning bland konsumenter, som Peter Fredell ser det, är storbankerna.
– Vi har inte ens pratat med storbankerna ännu, de tjänar enorma pengar på kortavgifterna och de vill nog inte se dem halveras. Men för nischbankerna är det julafton, liksom för handlarna. Noll investering och de tjänar pengar från första kund.
Seamless vill i dag inte säga vilka handlare och banker som är med på tåget - det ska offentliggöras "inom kort". Men man gissar att systemet är i bruk i Sverige i februari eller mars nästa år.
Sverige är första marknaden för SEQR, men målet är globalt.
– Vi vet att vi kommer lyckas. Vi har 2,4 miljarder transaktioner i ryggen.
För en mindre handlare som i dag varken har kassasystem eller kortterminal kommer Seamless att erbjuda en app som gör smarttelefonen till kassaterminal.
En lösning som Peter Fredell menar kommer att slå ut en annan uppstickare på betalmarknaden - svenska Izettle.
– Inget ont om killarna men Izettle är ett idiotföretag med en skitprodukt. Det kan du citera mig på. De tar tre procent i avgift, vilket är total stöld. Vi kommer skjuta dem ur vattnet på en sekund, säger Peter Fredell.
Seamless grundades 2001 av Mikael Signarsson som kommit på en lösning för att fylla på kontantkort elektroniskt. Han är idag vice vd med ansvar för affärsutveckling.
Företaget är noterat på First North och finns i 26 länder. Många av kunderna är operatörer i tredje världen.
Den nya betallösningen SEQR är patentsökt i USA och Europa.¨