På Vetenskapsrådet fungerar nästan ingenting i it-väg på måndagen, flera dagar efter en större driftstörning i en av Tietos datacenter.

– Samtliga våra digitala tjänster är nere. E-post, ekonomisystem, samtliga webbtjänster, ansökningssystem för forskare och granskningssystem, säger Emma Aby, systemförvaltare för webben på Vetenskapsrådet.

Vetenskapsrådet håller nu på att få upp information på en extern blogg, driftat av Wordpress, som ska förklara situationen. Inga andra vägar via nätet fungerar för att informera om vad som händer.

– Det är bara telefonin som fungerar, säger Emma Aby.

Enligt vad de säger sig ha hört från Tieto kommer det att dröja till tisdagen innan systemen kan komma igång igen.

– Vi har bara fått den generella informationen, och det är att det ska förhoppningsvis sättas igång under förmiddagen imorgon. Men det ser ut som det kommer att ta längre tid, säger Emma Aby.

Som CS tidigare har rapporterat påverkades Apoteket AB, Bilprovningen och Nacka Kommun av störningen.

Även Stockholms stads skolwebb och intranät ligger nere på grund av avbrottet. Intranätet används av väldigt många människor.

– Det används av hela Stockholms stad. Alla förvaltningar och bolagen och stadsdelarna. En hel del folk, säger Ulf Grape, it-chef på utbildningsförvaltningen.

För honom innebär det att totalt ungefär 70 000 elever och 120 000 föräldrar inte längre har åtkomst till skolwebben, där bland annat frånvarohantering, scheman och utvecklingsplaner finns. Många av elevernas arbeten ska lämnas in via skolwebben, som nu är helt utslagen.

– Naturligtvis är detta ett stort avbrott i vår produktion, men vi är nog inte värst drabbade, säger Ulf Grape.

Hos SBAB går det för närvarande inte att ansöka om nya lån, då hela deras låneavdelning ligger nere. Avbrottet påverkar bakomliggande system, vilket gör att det varken går att låna via telefon eller hemsida.

– Vi tar samtal, men man kan inte gå in på hemsidan och ta lån själv, säger Bernd Schmitz, presschef på SBAB Bank.

De som hör av sig till SBABs kundtjänst får istället möjligheten att bli kontaktade när tjänsterna kommer upp igen, men ingen vet när det kan ske.

– Från början sa man inom 24 timmar, men det verkar som de inte lyckas med det, säger Bernd Schmitz.