Reaktionerna på Spotifys lansering av en plattform för appar är minst sagt blandade.

På ena sidan finns användare som jublar över de nya funktionerna, på andra sidan tyckare som dömer ut satsningen och spår att Spotify får svårt att locka utvecklare.

Förväntningarna som trummades upp av förhandsuppgifter i amerikanska medier kom på skam - det handlade inte alls om att Spotify öppnar dammluckorna för utvecklare som vill skapa smarta externa appar på Spotifys innehåll. Istället är alla appar instängda i Spotifys desktopklient.

De fungerar inte ens på mobila enheter, än mindre på externa sajter.

Jag tror att det till en icke obetydlig del handlar om kostnadskontroll. Om bandbredd.

Bakgrunden hittar vi i ett forskningsartikel som de Spotify-knutna KTH-forskarna Gunnar Kreitz och Fredrik Niemelä publicerade i anslutning till den internationella peer-to-peer-konferensen i Holland i augusti förra året.

I artikeln beskrivs i detalj hur Spotifys bandbreddsanvändning ser ut:

  • 55,4 procent av den musik som spelas i Spotifyklienten kommer från användarens egen dator. Spotify använder en enormt stor lokal cache, majoriteten av användarna har över 5 gigabyte Spotifydata lagrade i sina datorer.
  • 35,8 procent av musiken strömmas från andra Spotifyanvändare med hjälp av den p2p-teknik som tjänsten har under huven.
  • 8,8 procent strömmas från Spotifys servrar. Detta är alltså den enda bandbredd Spotify måste betala för.

Men, på mobilklienterna strömmas 100 procent av musiken från Spotifys servrar i Stockholm och London.

Det innebär alltså att Spotify får mer än tio gånger så höga bandbreddskostnader när en användare lyssnar på musik i sin mobiltelefon än när användaren lyssnar i sin dator.

Det behövs ingen raketforskare för att klura ut att den kostnaden svider för Spotify, och det blir bara värre i takt med den allmänna trenden att vårt internetanvändande blir mer och mer mobilt.

Den p2p-teknik som ligger till grund för desktopklienten är en bärande del i Spotifys koncept. Den är till och med patenterad. Med nya, coola appar som enbart fungerar i desktopklienten gör nu Spotify sitt bästa för att utnyttja denna.

Spotify vill helt enkelt skapa incitament till ökat användande av desktopklienten, på mobilanvändningens bekostnad.

Den teorin förstärks dessutom av Spotifys uppenbara ovilja att, trots användarnas rop, släppa en klient för pekplattor som Ipad. Plattorna används som bekant ofta som en ersättning för datorn.

Smidigt för användaren, tio gånger dyrare för Spotify.