"Vi har just passerat 500 miljoner sålda licenser för Windows 7, vilket motsvarar en halv miljard persondatorer som kan uppgraderas till Windows 8 samma dag som det nya operativsystemet börjar levereras", uppger Microsoft i ett blogginlägg.

Uppgifterna kommer samtidigt som Microsoft avslöjar att den nya appbutiken Windows Store ska slå upp portarna sent i februari. Att en halv miljard licenser för Windows 7 har sålts ska visa vilken gigantisk marknad som väntar för Microsofts nya appbutik och det kommande operativsystemet Windows 8. I samma veva som appbutiken öppnar, släpps nämligen betaversionen av det kommande operativsystemet Windows 8.

– Windows Store blir en viktig del av användarupplevelsen på Windows 8, säger Antoine Leblond, som är chef för Windows Web Services.

Men Microsoft är inte i närheten av de framgångar på den mobila sidan som Apple har rönt med Iphone, Ipad och Macar, eller som Android-lägret har lyckats åstadkomma med Google i spetsen.

Microsoft lockar utvecklarna med bland annat delade intäkter från apparna, som börjar med 70 procent till utvecklarna för nya appar och upp till 80 procent för appar som drar in över 25 000 dollar.

I september aviserade Microsoft att Windows Store ska bli en viktig del av Windows 8, bland annat vad gäller distributionen av mjukvara enligt Metro-konceptet. Metro är namnet som Microsoft har givit pek- och tryckpaneler som först såg dagens ljus i Windows Phone 7.

Att Windows 7 ökar kraftigt står helt klart. För en månad sedan meddelade analysföretaget Statcounter att Windows 7 har nått en global andel på 40,2 procent av alla Windows-licenser, medan XP halkat ned till 38,6 procent. Floppen som kom mellan de två, Windows Vista, tar bara 11 procent. Windows 7, som kom 2009, konkurrerade snabbt ut Vista, medan XP, som lanserades 2001, har varit marknadsledande under lång tid.

IDG News

Fakta

Microsofts nya appbutik Windows Store öppnar sent i februari, samtidigt som Windows 8 Beta släpps.

Under en testfas ska alla appar vara gratis. I tisdags aviserade Microsoft en apptävling, där utvecklare kan få sina appar presenterade i första versionen av appbutiken, Windows Store for Beta.
Appbutiken blir tillgänglig på de över 100 språk som Windows stöder. Apparna ska lokaliseras efter språk och Microsoft möjliggör även betalning i lokal valuta.

Windows Store ska delas in i 231 marknadssegment världen över, såväl nationella, som lokala och språkinriktade. Förutom dessa marknadsspecifika kataloger som är anpassade efter dessa olika kundsegment ska det finnas en separat katalog för resten av världen.